Ensi kaudella askel kohti perustuloa

31.01.2023

Puolueet ovat sopineet yhden perusturvaetuuden mallista, joka on loikka kohti perustuloa.

Sosiaaliturvakomitea on tänään julkistanut sovun sosiaaliturvan kehittämisestä. Komitean esittämä yksi perusturvaetuus on askel kohti perustuloa.

Kulunut vaalikausi on osoittanut, että sosiaaliturvan uudistamisella on todella kiire. Kohtaamme yhteiskuntana entistä enemmän ennakoimattomia kriisejä. Korona ja Ukrainan sota ovat jo vaikuttaneet kriittisesti monien toimeentuloon. Tiedämme, että ilmastokriisin vaikutukset kolkuttelevat oven takana.

Kriisin iskiessä ei ole aikaa, eikä resursseja tehdä väliaikaista sotu-uudista – tulevaisuuden sosiaaliturvan on oltava ennakoivaa ja joustavaa. Saavuttamamme sopu mahdollistaa paitsi perusturvaetuuksien yhtenäistämisen myös yhdistämisen. Myös Juho Saaren eriarvoisuustyöryhmä esitti aikanaan perusturvaetuuksien yhdistämistä.

Yksi perusturvaetuus olisi askel kohti perustuloa. Tulevalla kaudella meillä on myös käytössämme Sosiaaliturvakomitean laatimat kustannusneutraalit laskelmat perustulosta.

Odotan innolla sitä, että miten komitean tekemä pohjatyö toteutuu lain tasolla ja ihmisten elämissä. Seuraavan hallituksen tuleekin laatia uudistuksen yhteydessä laajat sukupuoli- ja lapsivaikutusarviot. Uudistus tulee tehdä ihmisten hyvinvointi edellä.

Olen kuitenkin myös hiukan pettynyt. Me Vihreät olisimme olleet valmiita merkittävämpiin uudistuksiin sosiaaliturvajärjestelmäämme ja jätin välimietintöön eriävän mielipiteen kohtaan, jossa esitetään mahdollisuuksia liittää työkykyyn ja työkyvyttömyyteen liittyviin etuuksiin velvoitteita osallistua palveluihin.

Ymmärrän tarpeen kannustaa ihmisiä palveuiden piiriin, mutta en usko pakkoon tehokkaana työkyvyn edistäjänä. Nyt ensisijainen ongelma on se, että ihmiset eivät pääse palveluiden piiriin ylipäätään. Pakottamista tehokkaampaa ovat riittävät ja laadukkaat palvelut sekä toimivat palveluketjut. Jatkossa meidän tuleekin varmistaa, että edes palvelujen piiriin hakeutuvat saavat tarvitsemansa palvelut.

Meille Vihreille olennainen arvo politiikassa on, että ihmisiin uskotaan ja luotetaan.