Gazan humanitaarinen katastrofi on pysäytettävä

26.10.2023

Gazassa on käynnissä inhimillinen katastrofi.

Israelin toimeenpanemat laajamittaiset pommitukset sekä elämän perustarpeiden ja humanitaarisen avun rajoittaminen ovat johtaneet tuhansien siviilien kuolemaan ja ahdinkoon Gazassa. Erityisesti lasten suojaton tilanne Gazassa on sietämätön. Yksikin lapsiuhri on liikaa – ja heitä on jo tuhansia. Kansainvälisen yhteisön on vaadittava kovaäänisemmin Israelin toimien aiheuttaman humanitaarisen katastrofin pysäyttämistä.

Hamas on terroristijärjestö, jonka hirmuteoille ei ole olemassa mitään oikeutusta. Israelilla on oikeus puolustautua ja saattaa terroristit vastuuseen. Hamasin on vapautettava ottamansa panttivangit ehdoitta ja laskettava aseensa. Terrori ei edistä palestiinalaisten asiaa lainkaan, vaan syventää ja pahentaa koko alueen tilannetta.

Hamasin alhainen toiminta ei kuitenkaan anna Israelille oikeutta kollektiiviseen kostoon kokonaista väestöä kohtaan, iskuihin siviilikohteita vastaan tai Gazan asukkaiden pakkosiirtoihin. Israelin on toimissaan noudatettava kansainvälistä oikeutta ja sodankäynnin sääntöjä, ja päästettävä humanitaarinen apu Gazaan ilman rajoituksia. Hädänalaisten on saatava tarvitsemansa apu. Kansainvälisten avustusjärjestöjen ja YK:n työntekijöiden ja toimittajien turvallisuus ja toimintaedellytykset alueella on taattava.

Kuten YK:n pääsihteeri António Guterres ja useat kansalaisjärjestöt ovat vedonneet, Gazaan on saatava nyt tulitauko, jotta valtavat mittasuhteet saanut humanitaarinen kriisi saadaan pysäytettyä ja apu perille. Sähkön, veden, polttoaineiden ja muiden välttämättömien elämän perustarpeiden epääminen Gazan asukkailta on lopetettava.

Hamasin tekeminen toimintakyvyttömäksi on perusteltu tavoite. Israelin ja Palestiinan välillä sen sijaan ainoa kestävä suunta on lopulta rauhanomainen yhteiselo ja keskinäinen kunnioitus. Sen toteutuminen edellyttää paitsi väkivallan loppua, myös taloudellisia mahdollisuuksia, toimivaa itsehallintoa ja demokratiaa palestiinalaisille ja kansainvälisten sopimusten noudattamista. Kahden valtion mallia parempaa ratkaisua Israelin ja Palestiinan konfliktiin ei ole esitetty. Kurjuuden ja näköalattomuuden ylläpitäminen ja syventäminen eivät rakenna vakautta tai kestävää rauhaa. Israelin sotilaallinen ja taloudellinen ylivoima korostaa maan vastuuta tilanteesta.

Aivan ensimmäiseksi on joka tapauksessa saatava siviilien tappaminen loppumaan ja nopeasti apua hädässä oleville sivullisille.

Sofia Virta, Vihreiden puheenjohtaja
Atte Harjanne, Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja

Tekstin muotoiluja on tarkennettu julkaisun jälkeen.