Hallituksen toteuttamiskelvottomat esitykset johtivat sote-uudistuksen viivästymiseen

27.06.2018

Eduskunnassa keskusteltiin tänään Pääministerin ilmoituksesta maakunta- sekä sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen voimaantulon siirtymisestä alkamaan 1.1.2021. Hyvä, että hallitus viimein tunnustaa sen tosiasian, että sote-uudistus viivästyy. Lakien käsittelylle on annettava työrauha.

Olemme saaneet seurata koko kevään ja alkavan kesän, kuinka hallitus on toimillaan painostanut ja pyrkinyt määräilemään, millä aikataululla eduskunnan tulisi käsitellä historiallisen suurta sote-uudistusta. Hallituspuolueiden edustajat ovat paniikinomaisesti kiirehtineet syyttämään eduskuntakäsittelyä uudistuksen viivästyksestä.

Sote-esityksen sisältö- ja aikatauluongelmat ovat kuitenkin vain ja ainoastaan hallituksen omaa aikaansaannosta. Sote-uudistus viivästyy, koska hallitus on tuonut eduskuntaan toteuttamiskelvottomia esityksiä. Niiden korjaaminen edes perustuslain mukaisiksi ottaa aikansa.

Vihdoin myös pääministeri Sipilä tuntuu käsittäneen tämän asian. Hallituksen pitkään jatkuneen kiukuttelun päätteeksi pääministeri ja muut hallituspuolueet näyttävät pitkin hampain hyväksyneen tosiasiat aikataulullisista ongelmista. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

Valitettavasti aikataulullisten ongelmien lisäksi hallituksen sote-esitys on ongelmallinen myös sisällöllisesti. Kokoomuksen ja keskustan lehmänkauppa, maakunnat mulle – markkinat sulle, on varsinainen farssi kansanvallan kustannuksella. Hallitus on vesittänyt uudistuksen alkuperäiset hyvät tavoitteet kabinettivehkeilyllään ja omilla ideologisilla tavoitteillaan, jotka ajavat sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämisen edelle.

Mihin unohtuivat alkuperäiset hallitusohjelman kirjaukset siitä, että päätavoitteena on terveys- ja hyvinvointierojen kaventaminen, kustannuskehityksen hillitseminen ja saumattomien hoivaketjujen turvaaminen?

Kokoomuksen ideologinen pyrkimys avata sote-palvelut hallitsemattomasti markkinoille on ajanut uudistuksen ongelmiin yhä uudestaan ja uudestaan. Mikäli valtiosääntöoikeuden asiantuntijoita, koko uransa sosiaali- ja terveyspalveluiden parissa työskennelleiden ihmisten, professoreiden ja muiden asiantuntijoiden varoituksia olisi kuunneltu, olisi tältä farssilta vältytty.

Jaksan myös yhä ihmetellä, mihin katosi pääministeri Sipilän viime vaalikaudella esitetyt vaatimukset parlamentaarisesta yhteistyöstä. Jo tehdyn työn jatkaminen yhdessä opposition kanssa olisin kestävin tapa kulkea eteenpäin.

Kaikista farssin eri muodoista huolimatta sote-uudistusta voidaan yhä viedä eteenpäin järkevästi, eikä kaikkea tehtyä työtä tarvitse heittää hukkaan.

Vihreiden resepti tähän on yksinkertainen. Hylätään kokoomuksen markkinamalli ja keskustan ajama ympäristöhallinnon alasajo.

Luodaan sen sijaan itsehallinnolliset maakunnat, joilla on vaaleilla valitut päättäjät, ja ryhdytään välittömästi valmistelemaan niille verotusoikeutta. Siirretään näille maakunnille vain ja ainoastaan kuntien ja kuntayhtymien sote-palvelut.

Näin yksinkertaistamme rahoitusta ja takaamme maakunnille mahdollisuuden kehittää palveluitaan ja saumattomia hoivaketjuja eli integraatiota. Kun integraatio toimii, saadaan myös kustannussäästöjä ja edistetään ihmisten terveyttä.

Jos tämä hallitus ei siihen pysty, on seuraavan hallituksen hoidettava asia.