Heli Järvinen: Ilmastovelka on pahin lapsiemme maksettavaksi jäävä velka

26.11.2019

Vihreiden kansanedustaja Heli Järvinen piti 26.11. vihreän eduskuntaryhmän ryhmäpuheenvuoron julkisen talouden suunnitelmasta vuodelle 2020. Järvinen peräänkuuluttaa ilmastovelan huomioimista kokonaiskuvassa.

-Me puhumme tässä salissa paljon lapsillemme, tuleville sukupolville, jättämästämme velasta. Yleensä aina silloin puhumme taloudesta ja rahasta: velasta, joka jää heidän maksettavakseen, Järvinen toteaa.

-Mutta kun puhumme yhteisesti lapsillemme jättämästämme velasta, emme voi sivuuttaa ilmastovelkaa. Sitä, että toimimme ilmastonmuutoksen hidastamiseksi liian hitaasti.

Järvinen nostaa esiin energiantuotannon hiilijalanjäljen keskeisyyden ja luonnon monimuotoisuuden turvaamisen:

-Ensi vuoden verouudistuksesta on lupa odottaa paljon. Eri energiamuotoja pitää verottaa niiden hiilijalanjäljen mukaan. On välttämätöntä kiristää turpeen verotusta ja lisätä maankäytön nieluja, jos emme ole valmiita tekemään kipeämpiä muutoksia toisaalla, Järvinen korostaa.

-Olemme keskellä kuudetta sukupuuttoaaltoa, jossa jopa 200 lajia kuolee sukupuuttoon -ei joka vuosi, ei joka kuukausi vaan: joka päivä. Siksi on välttämätöntä, että nyt luonnonsuojeluun aidosti panostetaan. Vauhditamme metsien, soiden ja vesien suojelua, elvytämme vaelluskalakantoja, vähennämme luontokohteiden korjausvelkaa ja tehostamme vieraslajien torjumista, Järvinen toteaa.

Suomalaisten ylikulutus ei ole Järvisen mukaan kestävää tulevien sukupolvien kannalta:

-Miksi juuri pienen Suomen pitää toimia? Hiilijalanjälkemme on maailman suurimpia.  Kulutamme tulevilta sukupolvilta joka vuosi melkein kolmen vuoden luonnonvarat. Tämä on pahin velka, jonka heille jätämme. Sitä ei lasketa yksikkömiljardeissa vaan paljon suuremmissa luvuissa.

Lue koko puhe.