Iiris Suomela: Kaiken on muututtava, sillä kuolleella planeetalla ei ole sen enempää velkakelloja kuin hyvinvointivaltiotakaan

08.10.2019

Iiris Suomela piti 8.10.2019 vihreän eduskuntaryhmän ryhmäpuheenvuoron hallituksen budjettiesityksestä vuodelle 2020. Puheessaan Suomela korosti, että hiilineutraalin hyvinvointivaltion rakentaminen on välttämätöntä lasten ja nuorten tulevaisuuden turvaamiseksi.

– Tämän hallituksen tärkein tavoite on rakentaa maailman ensimmäinen hiilineutraali hyvinvointivaltio. Tätä tavoitetta ei ole valittu siksi, että muutos tulisi helposti, nopeasti tai ilmaiseksi, vaan koska nyt on pakko toimia – ilmastolakossa joka perjantai seisovia nuoria lainatakseni, Suomela sanoi puheessaan.

– Tavoitteen ydin on kirkas. Meidän on vähennettävä päästöjä ja köyhyyttä samaan aikaan, Suomela totesi.

Satojen miljoonien eurojen ilmastotoimien sekä verotuksen ja yritystukien kokonaisuudistuksen lisäksi hallitus tekee merkittäviä panostuksia muun muassa koulutukseen, mielenterveyspalveluihin ja sosiaaliturvaan. Luonnonsuojelu saa historiallisen 100 miljoonan euron lisärahoituksen.

– Kaiken on muututtava, sillä kuolleella planeetalla ei ole sen enempää velkakelloja kuin hyvinvointivaltiotakaan. Kaiken on muututtava, sillä muuten lapsilla ja nuorilla ei ole tulevaisuutta – tulevista sukupolvista puhumattakaan, Suomela alleviivasi.

Suomela korosti puheessaan, että ilmastotoimilla on kiire nimenomaan ihmisten tähden.

– Kiire on sen bangladeshilaisen lapsen takia, jonka koti uhkaa hukkua meren alle. Kiire on sen espanjalaisen maanviljelijän vuoksi, jonka viljelymaa on muuttumassa kuolleeksi aavikoksi. Kiire on kaikkien niiden miljoonien ihmisten tähden, jotka ovat joutuneet pakenemaan kotoaan kuivuuden ja nälänhädän kiihdyttämien levottomuuksien takia. Kiire on, jotta me emme menetä pohjoisen ainutlaatuista luontoa ikiajoiksi; jotta lapsemmekin pääsevät nauttimaan metsistä ja leikkimään lumessa, Suomela sanoi.
Ryhmäpuheenvuorossaan Suomela toi esiin, että pohjoismaista hyvinvointivaltiota ja sen luomaa turvaa tarvitaan kipeimmin juuri kriisien ja suurten murrosten aikana.

– On meidän tehtävämme varmistaa, että jos robotin ohjaama sähköauto vie ammattikuljettajan työt, hän ei putoa tyhjän päälle vaan pääsee kouluttautumaan uudelleen. Oppiminen on reilun muutoksen peruskivi, Suomela sanoi.

Lue koko puhe.