Iiris Suomelan ryhmäpuhe 8.10.2019

08.10.2019

Arvoisa puhemies, Ensi vuonna astumme uudelle vuosikymmenelle. Tämä budjetti siis määrittää, mihin 2020-luvun ensimmäiset eurot käytetään. Tämä hallitus aikoo käyttää ne eurot maailman ensimmäisen hiilineutraalin hyvinvointivaltion rakentamiseen.

Tämä aika ei ole suinkaan ensimmäinen kerta, kun hyvinvointivaltio on murroksessa. Paineen alla se on ollut vähintään koko minun sukupolveni eliniän ajan.

Me synnyimme keskelle yhtä maailmanhistorian syvimmistä murroksista. Neuvostoliitto oli juuri romahtanut ja idänkauppa lakkasi vetämästä. Kylmän sodan loppu toi Suomeen laman mutta avasi maailmalla tilaa toivolle. Moni oletti historioitsija Francis Fukuyaman tavoin, että uuden vuosituhannen myötä me liu’umme rauhan aikaan, jossa maailmantalouden alati syvenevä keskinäisriippuvuus estää kalliit kriisit tai sodat.

Toisin kävi. Rauhan vuosituhannen sijaan tästä ajasta on hyvää vauhtia tulossa talouskriisien, kauppasotien, hirmumyrskyjen ja metsäpalojen vuosituhat – aika, jona talouden, sodan ja luonnon kriisit kietoutuvat toisiinsa entistäkin tiukemmin. Ilmastonmuutoksen tuhojen myötä miljoonat ihmiset ovat menettäneet kotinsa, sadot kärsivät, juomavesi loppuu ja konfliktit syvenevät.

Näiden kriisien keskelle minun sukupolveni syntyi. Me emme tunne muunlaista aikaa. Kun me olimme lapsia keskellä lamaa, leikattiin perheiltä, pienituloisilta ja peruspalveluista. Laman runtelemien aikuisten paha olo siirtyi aivan liian monelle meistä, ja samalla reikiä turvaverkoissa revittiin yhä suuremmiksi. Kun me pääsimme itse kurottamaan kohti aikuisuutta, iski uusi kriisi, uusi lama ja uudet leikkaukset – tällä kertaa koulutuksesta, köyhiltä ja opiskelijoilta. Samalla ilmastonmuutos on vain kiihtynyt kiihtymistään.

Juuri kriisien aikana vahvaa hyvinvointivaltiota tarvitaan kaikista kovimmin ja kipeiten. On syytä muistaa, että Suomen hyvinvointivaltio rakennettiin kahden maailmansodan raunioille.

Leikkaamisen sijaan on tullut aika rakentaa uutta.

APM, tämän hallituksen tärkein tavoite on rakentaa maailman ensimmäinen hiilineutraali hyvinvointivaltio. Tätä tavoitetta ei ole valittu siksi, että muutos tulisi helposti, nopeasti tai ilmaiseksi, vaan koska nyt on pakko toimia – ilmastolakossa joka perjantai seisovia nuoria lainatakseni.

Tavoitteen ydin on kirkas. Meidän on vähennettävä päästöjä ja köyhyyttä samaan aikaan. Jatkossa päästöjä voi syntyä vain yhtä paljon kuin mitä meidän metsämme ja suomme pystyvät sitomaan. Samalla on rakennettava uudenlaista hyvinvointia ja käännettävä lamojen ja kriisien runtelemat ihmiskohtalot kohti valoa.

Yhden suuren loikan sijaan tämä muutos koostuu miljoonista pienistä askeleista. On meidän tehtävämme varmistaa, että eteenpäin astuva saa vanhan tilalle jotain uutta – mielellään jotain entistä parempaa. Muutos ei nimittäin ole sama asia kuin luopuminen.

On meidän tehtävämme varmistaa, että jos robotin ohjaama sähköauto vie ammattikuljettajan työt, hän ei putoa tyhjän päälle vaan pääsee kouluttautumaan uudelleen. Oppiminen on reilun muutoksen peruskivi. Siksi tämä hallitus aloittaa koulutuksen kunnianpalautuksen ja panostaa kaiken ikäisten oppimiseen – niin varhaiskasvatukseen kuin korkeakouluihin ja aikuiskoulutukseen. Näin jokainen pääsee tavoittelemaan omia unelmiaan.

On meidän tehtävämme varmistaa, että kun nuoren mieli murtuu paineen alla, apua on saatavilla. Tässä ei ole aiemmin onnistuttu. Mielenterveysongelmat ovat olleet suurin syy työkyvyttömyyteen miltei minun koko elinikäni ajan. Tämä luisu katkeaa nyt. Hallitus panostaa niin mielenterveyspalveluihin ja opiskelijahuoltoon kuin muihin matalan kynnyksen palveluihin, jotta jatkossa jokainen pääsee viikossa hoitoon – oli ongelma sitten kehossa tai mielessä.

Muutoksen keskellä meidän on pidettävä kaikki mukana. Köyhyys ei aktivoi vaan lannistaa, ja toimeentulotuki on tämän maan pahin kannustinloukku. Pahimmillaan ansaittu euro ei tuo leipää pöytään vaan leikkaa tuloja.  Näin ei voi jatkua. Työnteon pitää kannattaa aina. Siksi tämä hallitus jatkaa parhaan sosiaaliturvamallin hiomista samalla, kun akuuttiin vajeeseen puututaan tukien korotuksilla. Verokevennykset kompensoivat ilmastotoimien hintaa pieni- ja keskituloisille. Tämä hallitus parantaakin kaikkien paitsi rikkaimpien ostovoimaa.

On meidän tehtävämme varmistaa, että kun perheenäiti päättää luopua vanhasta bensasyöpöstä autostaan, tarjolla on laaja kirjo kestäviä vaihtoehtoja arjen eri tilanteisiin. Sähköautojen hankintaa ja lataamista helpotetaan, raiteisiin panostetaan ja pyöräteitä rakennetaan. Maatalouden jätteistä tehdään biokaasua etenkin niiden seutujen ja alojen käyttöön, joille polttoaine on edelleen arjen välttämättömyys.

Samalla on syytä muistaa, miksi ilmastotoimilla on niin kova kiire. Kiire on sen bangladeshilaisen lapsen takia, jonka koti uhkaa hukkua meren alle. Kiire on sen espanjalaisen maanviljelijän vuoksi, jonka pellot ovat kuivumassa kuolleeksi aavikoksi. Kiire on kaikkien niiden miljoonien ihmisten tähden, jotka ovat joutuneet pakenemaan kotoaan kuivuuden ja nälänhädän kiihdyttämien levottomuuksien takia. Kiire on, jotta me emme menetä pohjoisen ainutlaatuista luontoa ikiajoiksi; jotta lapsemmekin pääsevät nauttimaan metsistä ja leikkimään lumessa.

Kiire on siis nimenomaan ihmisten ja luonnon elonkirjon takia. Maapallo selviää kyllä, mutta meille olot käyvät todella tuskaiseksi jo parin asteen lämpenemisen myötä. Emmekä me ole tämän ahdingon kanssa yksin – jo joka yhdeksäs eliölaji on uhanalainen Suomessa. Siksi hallitus panostaa historialliset 100 miljoonaa euroa luonnonsuojeluun.

Yksittäisten panostusten lisäksi on muutettava talouden rakenteita. Kansainvälisesti murros on käynnissä jo nyt. Jo nyt ilmastonmuutos saa jopa Yhdysvaltain kovimmat kapitalistit siirtämään rahansa pois saastuttajilta.

Talouden murros on siis jo täällä. Me voimme valita, että olemmeko mukana vai jäämmekö jälkeen. Tämän hallituksen valinta on selkeä. Ensi vuonna me uudistamme niin verot kuin yritystuet. Uudistettavaa riittää, sillä TEM:n keväällä 2017 julkaiseman arvion mukaan vain pieni osa yritystuista tukee elinkeinoelämän uudistumista ja uuden työn syntymistä. Pahimmillaan tuet kiihdyttävät saastuttamista. Nyt jos koskaan on aika valjastaa nämä tehottomat miljardit ilmastonmuutoksen ratkaisemiseen.

Kaiken on muututtava, sillä kuolleella planeetalla ei ole sen enempää velkakelloja kuin hyvinvointivaltiotakaan. Kaiken on muututtava, sillä muuten lapsilla ja nuorilla ei ole tulevaisuutta – tulevista sukupolvista puhumattakaan.

Juuri lapset ja nuoret ovat tärkein syy ilmastotoimille. Nyt on kiire varmistaa, että maapallo on elinkelpoinen vielä 40 vuoden kuluttua – silloin, kun tänä syksynä koulun aloittaneet lapset yltävät tämän salin keski-ikään eli 47 ikävuoteen.

7-vuotias ei saa äänestää vielä yli kymmeneen vuoteen. Siksi tässä salissa on muistettava puolustaa äänestäjien lisäksi myös kaikkia niitä, joiden ääni ei täällä kuulu. Uskon ja luotan, että tämä yhdistää meitä kaikkia. Uskon esimerkiksi jokaisen vanhemman ja isovanhemman tahtovan lapsilleen ja lastenlapsilleen pelkkää hyvää.

Siksi tästä maasta on tehtävä maailman ensimmäinen hiilineutraali hyvinvointivaltio. Se ei tapahdu helposti, hätäisesti tai ilmaiseksi, mutta silti se on tehtävä. Tämä budjetti on vasta alkua. Tällä tiellä meidän on jatkettava, jotta tulevat sukupolvet voivat hyvin vielä sillä lauluista tutulla 2080-luvulla.