In memoriam Kalle Könkkölä (1950-2018)

12.09.2018

Kalle Könkkölä menehtyi 11.9.2018 keuhkokuumeeseen. Hän oli kuolleessaan 68-vuotias. Menetys on vihreälle liikkeelle suuri.

[[{”fid”:”7810″,”view_mode”:”img_8_5″,”fields”:{”format”:”img_8_5″,”alignment”:””,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:false,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:false},”type”:”media”,”field_deltas”:{”2”:{”format”:”img_8_5″,”alignment”:””,”field_file_image_alt_text[und][0][value]”:false,”field_file_image_title_text[und][0][value]”:false}},”link_text”:null,”attributes”:{”class”:”media-element file-img-8-5″,”data-delta”:”2″}}]]

Kalle Könkkölä oli yksi vihreiden perustajista. Hän huomasi, että ympäristönsuojelu ja vähemmistöjen oikeudet sopivat hyvin samaan liikkeeseen. Molemmat jäävät herkästi massojen ja ahtaan eturyhmäajattelun jalkoihin. Se on lopulta kestämätöntä.

Könkkölä oli puolueen ensimmäinen puheenjohtaja ja yksi puolueen ensimmäisistä kansanedustajista. Hän edisti vihreitä arvoja, etenkin ihmisoikeuksia, kaikilla päätöksenteon tasoilla aina YK:sta Helsingin valtuustoon, niin aktivistina kuin poliitikkonakin. Hän hallitsi lukuisat politiikan osa-alueet.

Könkkölä työskenteli väsymättömästi vammaisten itsenäisen elämän puolesta. Hän korosti, että vammaisten ihmisten pitää itse toimia ja päättää omista asioistaan. Kynnys ry, jonka Könkkölä perusti ja jonka toiminnanjohtajana hän työskenteli, olikin Suomen ensimmäinen ja pitkään ainoa vammaisten ihmisten itse hallinnoima ja pyörittämä järjestö. Könkkölän ansiosta vihreillä on vammaisten oma järjestö Vihreät vaivaiset ry.

Kalle Könkkölän ansiosta koko maailma on monelle ihmiselle monessa suhteessa esteettömämpi. Häntä jäi kaipaamaan valtava joukko ystäviä, sukulaisia ja työtovereita ympäri maailman. Hänen villakoiransa Dooris on jo löytänyt hyvän ja tutun kodin.

Toivomme, että mahdolliset muistamiset Kalle Könkkölän kuoleman johdosta osoitetaan hänen perustamalleen Abilis-säätiölle. Säätiö tukee vammaisten ihmisten omaa toimintaa kehitysmaissa. www.abilis.fi/lahjoita

Amu Urhonen
Kynnys ry:n ja Vihreät vaivaiset ry:n puheenjohtaja