Jenni Pitko Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtajaksi

04.06.2020

Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Emma Karin jäädessä äitiyslomalle teki eduskuntaryhmä puheenjohtajistossaan uudelleenjärjestelyjä. Oululainen Jenni Pitko valittiin ryhmän puheenjohtajaksi. Ensimmäinen varapuheenjohtaja Saara Hyrkkö jatkaa tehtävässään. Kari valittiin eduskuntaryhmän toiseksi varapuheenjohtajaksi.

Aiemmin Pitko on toiminut eduskuntaryhmän toisena varapuheenjohtajana.

–Koronakriisin myötä eduskunnalla on suuri vastuu. Meillä on edessämme vielä monia valintoja sen suhteen, miten Suomi nostetaan takaisin jaloilleen niin, että yhteiskuntamme on ympäristölle ja ihmisille kestävä, Pitko toteaa.

Jenni Pitko on ensimmäisen kauden kansanedustaja Oulun vaalipiiristä. Koulutukseltaan hän on arkkitehti. Pitko toimii myös kaupunginvaltuutettuna Oulun kaupunginvaltuustossa ja on jäsenenä Pohjois-Pohjanmaan maakuntavaltuustossa.

Emma Kari on toisen kauden kansanedustaja Helsingin vaalipiiristä. Koulutukseltaan hän on filosofian maisteri. Kari on Helsingin kasvatus- ja koulutusjaoston puheenjohtaja ja lautakunnan varapuheenjohtaja. Hän on myös Vihreiden Naisten puheenjohtaja.

Saara Hyrkkö on ensimmäisen kauden kansanedustaja Uudenmaan vaalipiiristä. Koulutukseltaan Hyrkkö on bioinformaatioteknologian ja työpsykologian diplomi-insinööri Aalto-yliopistosta. Hyrkkö on espoolainen kaupunginvaltuutettu ja Espoon sosiaali- ja terveyslautakunnan puheenjohtaja.