Krista Mikkonen: Ilmastopolitiikan tulee asettaa raamit taloudelle

28.04.2019

Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Krista Mikkonen sanoi Vihreiden puoluevaltuuskunnan kokouksessa Helsingissä 28.4. pitämässään puheessa olevansa tyytyväinen, että hallitustunnustelija Rinteen puolueille antamissa kysymyksissä ilmastonmuutos nousi vahvasti esille.

– Kaikessa päätöksenteossa on otettava huomioon ilmastovaikutukset – silloin, kuin tehdään lakimuutoksia, kun tehdään investointipäätöksiä, kun tehdään veroratkaisuja tai tukipäätöksiä. Ilmastopolitiikka ei voi olla erillinen politiikan lohko, vaan se on oltava lähtökohtana kaikelle muulle politiikalle. Vain siten onnistumme hiilineutraalin ja hiilinegatiivisen yhteiskunnan tavoitteessa, Mikkonen sanoi.

– On selvää, että emme ole kiinnostuneet sellaisesta hallitusyhteistyöstä, jossa ilmastonmuutoksen pysäyttämistä ei oteta tosissaan. Edellytämme seuraavalta hallitukselta tähän konkreettisia tekoja, keinoja ja riittäviä resursseja, Mikkonen sanoi.

Mikkosen mukaan nyt on ajateltava isommin, uudemmin ja luovemmin.

– Ilmastopolitiikan tulee asettaa raamit taloudelle, ei toisin päin. Tarvitaan mittava ekologinen verouudistus, ja sen rakentaminen on aloitettava heti. Monet hiilineutraalit ratkaisut ovat jo käsissämme, nyt on tullut aika lopettaa vitkuttelu ja ottaa ne käyttöön. Tutkimus- ja kehittämistyöhön on panostettava uusien teknologisten ratkaisujen saamiseksi, Mikkonen sanoi.

Mikkonen kommentoi puheessaan uutista Metsä Groupin Kemiin suunnittelemasta havusellutehtaasta.

– Hakkuiden lisääminen ei ole kestävää monimuotoisuuden eikä ilmaston näkökulmasta. Siksi suunnitteilla olevia lukuisia uusia jättisellutehtaita on vaikea mahduttaa Suomeen, jos otamme ilmastonmuutoksen ja luonnon monimuotoisuuden torjunnan tosissaan. Miten hakkuiden kasvattamisesta seuraava metsien hiilinielun kasvun pieneneminen aiotaan kompensoida? Mikkonen kysyy.

– Peräänkuulutan ilmastovastuullisuutta myös metsäteollisuudelta. Ei sillä ole mitään erioikeutta olla välittämättä ilmastonmuutoksen torjunnasta, Mikkonen sanoi.

Lue koko puhe täällä.