Kuntavaalit käydään kesäkuussa

06.03.2021

Kaikkien eduskuntapuolueiden puoluesihteerit keskustelivat eilen ja tänään kuntavaalien ajankohdasta oikeusministeri Anna-Maja Henrikssonin kanssa. Lopputuloksena on päätös, että kuntavaalien vaalipäivää lykätään kesäkuulle. Vaalit pidetään 13. kesäkuuta.

Näin tehdään, jotta riskiryhmäläisten rokotuskattavuus saataisiin paremmalle tasolle ja vaalit voitaisiin järjestää terveysturvallisesti. THL:n pääjohtaja Markku Tervahaudan mukaan kesäkuu on vaalien ajankohdaksi terveysturvallisempi kuin huhtikuu.

Vihreiden kanta oli se, että vaalien siirtämisen kynnys on pidettävä hyvin korkealla. Vapaat vaalit ovat demokratian peruspilari, jolla on erityinen merkitys kriisiaikana. Tiedämme, että vaaleja on korona-aikaan pystytty järjestämään onnistuneesti monissa maissa.

Tautitilanne näyttää kuitenkin nyt asiantuntijoiden arvion mukaan niin vakavalta, että siirtopäätös olisi hyvin todennäköisesti edessä joka tapauksessa. Vihreät hyväksyy päätöksen vastentahtoisesti ja vain siksi, että vaihtoehdot ovat vielä huonompia. On valitettavaa, että vaalijärjestelyissä ei saatu jo syksyllä liikkeelle sellaisia muutoksia, jotka turvaavat äänestysmahdollisuuden vaikeissakin pandemiatilanteissa.

Vaalipäivän siirtämisen lisäksi päätettiin pidentää ennakkoäänestysaikaa ja jatkaa selvitystyötä myös muista ratkaisuista eristyksissä olevien äänestämisen mahdollistamiseksi. Tämä oli Vihreille tärkeää.

Nyt on varmistettava, että kesäkuun vaaleissa käytössä ovat kaikki muutkin terveysturvallisuutta lisäävät keinot. Lisäksi kaikki siirtopäätöksen perusteena olevat asiantuntija-arviot tautitilanteesta on julkaistava. Olemme tilanteessa, joka on hyvin altis valeuutisille ja perättömille väitteille vaalien siirtämisen syistä. Kansalaisilla pitää olla mahdollisuus tutustua asiantuntijoiden ratkaisevasti jyrkentyneisiin arvioihin tautitilanteesta ja vaalien järjestämisestä.

Ehdokkaille ja ehdokkaita asettaville yhdistyksille vaalipäivän siirtäminen aiheuttaa hankaluuksia. Tarjoamme ehdokkaille mahdollisimman paljon tukea ja lähdemme yhdessä etsimään ratkaisuja. Vihreiden vaalitavoitteet ovat ennallaan. Jatkamme hyvin edennyttä ehdokashankintaa ja tavoittelemme kaikkien aikojen parasta kuntavaalien ehdokasmäärää ja tulosta.