Kuusi lasta saatiin turvaan – ja se on oikein

21.12.2020

Kuusi suomalaista lasta saatiin turvaan al-Holin leirin painajaismaisista oloista. “Me emme ole teitäkään unohtaneet”, totesi al-Hol-asioista vastaava ulkoministerin erityisedustaja Jussi Tanner vielä leirillä oleville suomalaisille lapsille. Kaiken tähän asiaan liittyvän kuohunnan ja vastenmielisen lapsiakin leimaavan kirjoittelun keskellä tämä tuntui todella tärkeältä.

Kyse on lapsista, jotka eivät ole valinneet osaansa ja joiden lapsuus hupenee epäinhimillisissä oloissa vankileirin kaltaisissa olosuhteissa. On paitsi moraalinen, myös juridinen velvollisuutemme auttaa. Lapsella on oikeus jäädä henkiin silloinkin, kun hänen vanhempansa ovat tehneet jotain hirveää.

Kuuden lapsen ja kahden äidin kotiuttaminen on herättänyt keskustelua turvallisuudesta ja näiden henkilöiden muodostamasta uhasta. On hyvä huomioida, että mitä kauemmin lapset ovat leirillä, ilman suojaa ja opetusta, sitä vaikeammaksi radikaalin ääriajattelun torjunta käy. Lasten ei tule joutua kärsimään vanhempiensa virheistä.

Mitä tulee lasten äiteihin: Luotan turvallisuusviranomaistemme kykyyn huolehtia kansallisesta turvallisuudesta. Jos henkilö on syyllistynyt rikokseen, hänet on saatettava teoistaan vastuuseen. Oikeusvaltiossa siitä huolehtivat poliisi, syyttäjä ja tuomioistuimet. Tuomiot eivät ole poliittisia päätöksiä, eikä niiden kuulukaan olla.

On ollut tiedossa jo viime vuoden kesästä asti, että pelkkien lasten kotiuttaminen – siis lasten erottaminen äideistään – ei ole tosiasiallisesti mahdollista eikä myöskään juridisesti ongelmatonta lasten oikeuksien näkökulmasta. Pitkin matkaa etenkin opposition riveistä esitetyt ajatukset pelkkien lasten auttamisesta eivät siis kestä syvempää tarkastelua.

Vähän yli vuosi sitten eduskunnassa käytiin repivä keskustelu aiheesta ja siitä, onko ulkoministeri Haavisto toiminut oikein pyrkiessään aktiivisesti auttamaan leirillä olevia lapsia. Silloin – ja ilmeisesti vielä aiemmin sunnuntaina – kokoomus oli valmis jättämään lapsetkin leirille. Nyt kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo on kuitenkin muuttanut mielensä, ja se on hyvä asia. Toivon vilpittömästi, että tämä uusi näkemys leviää laajemmin kokoomuksen kansanedustajien keskuudessa. Muissa näkemissäni ulostuloissa on ikävä kyllä ollut hyvin toisenlainen sävy.

Sunnuntain tiedotustilaisuudessa erityisedustaja Tanner avasi lasten auttamiseen liittyvää oikeusperustaa ja totesi harvinaisen selkeästi: “Julkisen vallan velvoite kotiuttaa lapset näistä olosuhteista olisi voimassa myös ihan ilman hallituksen päätöstä tai riippumatta hallituksen kokoonpanosta. Se virkamies, joka tähän tehtävään on määrätty, vastaa perustuslaillisen velvoitteen toteuttamisesta joka tapauksessa.”

On kuitenkin niin, että minkä tahansa poliittisten voimasuhteiden vallitessa asia ei olisi edennyt juuri tällä tavalla tai näinkään joutuisasti. Vaikka al-Holin tilanne oli tiedossa jo Soinin ulkoministerikaudella, ei valmistelu asian ratkaisemiseksi ja lasten turvaan saamiseksi ollut juuri edennyt.

Lasten kotiuttaminen on vaatinut suuria ponnisteluita niin ulkoministeriön, sisäministeriön kuin sosiaali- ja terveysministeriönkin hallinnonaloilla. Suuri kiitos kaikille asian parissa työskennelleille. Meillä on Suomessa vastuullista, asiansa osaavaa ja luottamusta herättävää virkakuntaa. On huojentavaa tietää, että ulkoministeri Pekka Haaviston nimittämä kokenut erityisedustaja Jussi Tanner tekee kaikkensa, jotta lapset saadaan turvaan.