Maria Ohisalo: Raidehankkeiden eteneminen on voitto ilmastolle

10.09.2019

Vihreiden puheenjohtaja Maria Ohisalo iloitsee askeleista raidehankkeiden edistämiseksi. Hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta päätti 10.9.2019 käynnistää neuvottelut Turun tunnin juna -hankeyhtiön sekä Suomi-rata-hankeyhtiön perustamiseksi.

Hankeyhtiöiden toimialana ja tehtävänä on hankkeisiin liittyvä suunnittelu ja sen rahoittaminen rakentamisvalmiuteen asti. Ohisalon mukaan hankkeiden vieminen eteenpäin on tärkeää Suomen ilmastotavoitteiden kannalta.

– Suomi tarvitsee nopeampia ja parempia raideyhteyksiä. Junilla tehtyjen matkojen osuuden kasvattaminen tukee hallituksen ilmastotavoitteiden saavuttamista. Yhä useammalla suomalaisella pitää olla mahdollisuus valita vähäpäästöinen ja toimiva joukkoliikenne maan sisäisen lentoliikenteen ja henkilöauton sijaan. Hankeyhtiöt ja hallituksen ensimmäisen lisätalousarvion raidepanostukset ovat tärkeitä askeleita kohti vähäpäästöisempää liikennettä, Ohisalo sanoo.

– Isot ratahankkeet vievät aikansa ja siksi on hyvä, että liikkeelle päästään vauhdilla. Vihreiden tavoitteena on ollut, että Helsingin ja Turun sekä Helsingin ja Tampereen väli taittuisi noin tunnissa ja Oulun ja Helsingin väli alle neljässä tunnissa. Lisäksi tarvitaan nopea raideyhteys itään. Näiden hankkeiden edistäminen on erittäin tärkeä osa hallitusohjelmaa, Ohisalo sanoo.