Maria Ohisalon puhe puoluevaltuuston kokouksessa 11.2.2023 Kouvolassa

11.02.2023

Hyvät vihreät ystävät, kära gröna vänner,

onpa mukava nähdä taas tällä kertaa täällä upeassa Kouvolassa. Tämä onkin viimeinen puoluevaltuuston kokous ennen eduskuntavaaleja. Vaalit ovat päivä päivältä lähempänä.

Olen muistellut minkälaista oli neljä vuotta sitten, kun olimme ponnistamassa oppositiosta hallitukseen. Onnistuimme nostamaan ilmaston vaalien pääteemaksi. Vaadimme koulutusmiljardia. Halusimme eroon aktiivimallista. Nyt olemme tämän vaalikauden lopussa. Det har varit arbetsdryga fyra år, och jag är mycket stolt över vad vi har fått till stånd.

Olemme vahvistaneet koulutusta, tutkimusta ja innovaatioita yli miljardilla eurolla. Olemme tehneet tasa-arvoisen perhevapaauudistuksen ja asettaneet Suomen tielle kohti hiilineutraaliutta. Olemme uudistaneet translain itsemääräämisoikeutta kunnioittavaksi. Ennallistaneet soita ja suojelleet metsiä historiallisilla luonnonsuojelun määrärahoilla.

***

Tänään ei ole kuitenkaan tarkoitus puhua näistä edellisestä neljästä vuodesta. Tänään minä puhun tulevasta neljästä vuodesta. Me lähdemme näihin vaaleihin puolustamaan luontoa, vahvistamaan koulutusta. Varmistamaan, että heikoimmassakin asemassa olevat pärjäävät. Ettei kenenkään tarvitse lähteä tinkimään lääkkeistä, ruoasta tai kodin lämmöstä.

Hyvä valtuusto,

Tuntuu siltä, että jokainen puolue on opetellut viime vuosina sanomaan ääneen “vihreä siirtymä”, mutta se ei vielä kerro puolueiden ympäristöpolitiikan uskottavuudesta yhtään mitään. Jos haluat tietää mikä puolue ottaa ilmaston ja ympäristön tosissaan, kysy: “onko Suomen metsissä asiat kunnossa?”

Saamasi vastaukset ovat aika erilaisia. Joitakin kiinnostaa enemmän metsäteollisuuden pikavoitot kuin metsän eläimet ja luonnon monimuotoisuus.

Suhtautuminen metsiin onkin asia, joka ratkaisee sen, ovatko puolueet tosissaan luonnon ja ilmaston suhteen.

Jokainen suojeltu hehtaari Suomessa on taistelun takana.

Viime viikolla teimme hallituksessa ison päätöksen valtion omistamien metsäisten ja soisten luontokohteiden suojelusta. Tätä ei oltu siis sovittu hallitusohjelmassa, vaan se tehtiin aiempien luonnonsuojelupäätösten päälle.

Ja näitä tarvitaan lisää, paljon lisää.

Luonnonsuojelun rahoitus on tuplattava.

Ja vanhat ja luonnontilaiset metsät on suojeltava.

Meidän pitää toteuttaa se hiilinielujen pelastuspaketti, jota tänä keväänä on jo alettu kasaamaan.

Kuten jo aikaa sitten olen paaluttanut, Vihreät ei istu sellaisessa hallituksessa, jossa ilmastotoimia lähdetään jarruttamaan tai peruuttamaan.

Pidämme kiinni siitä, että Suomi on hiilineutraali vuonna 2035.

Hyvät vihreät ystävät,

näissä vaaleissa ratkaistaan myös kysymys koulutuksen tulevaisuudesta. Monet meistä muistavat vielä toissa vaalien koulutuslupaus-kampanjan, jossa puolueet vasemmalta oikealle poseerasivat “koulutuksesta ei leikata” -kylttien kanssa.

Taisi olla sellainenkin Facebook-sivu, joka julkaisi saman kuvan koulutuslupauksesta joka päivä, neljän vuoden ajan.

Niiden samojen neljän vuoden aikana oikeistokonservatiivihallitus kuitenkin leikkasi koulutuksesta, satoja miljoonia euroja.

Satoja miljoonia.

Varhaiskasvatuksen ryhmäkoot kasvoivat hallitsemattomiksi, hiljainen lapsi jäi ilman tukea.

Opiskelijan graduohjaaja saatettiin irtisanoa, juuri kun olisi pitänyt saada ohjausta valmistumisen kynnyksellä.

Koulutuslupaus kääntyi koulutuspetokseksi.

Mua huolestuttaa, että sama tapahtuu taas.

Kokoomus sanoi ensin, että ei tule koulutusleikkauksiaSitten, se julisti koulutuksen “erityissuojelun” alaiseksi. Nyt kokoomuksen vaaliohjelmassa sanotaan, että säästöjä koulutuksesta “vältetään”. Uskon puhuvani jokaisen tässä salissa olevan puolesta – me ei aiota vain välttää koulutusleikkauksia, me aiotaan estää ne!

Tämä on kynnyskysymys.

***

Me vihreät emme lähde mihinkään sellaiseen hallitukseen, jossa koulutuksesta leikataan euroakaan. Kun päiväkodit, koulut, lukiot, amikset, yliopistot ja ammattikorkeakoulut menestyvät, myös Suomi menestyy. Ja mä haluan, että opin tie on avoinna kaikille. Että opinpolku ei pysähdy perhetaustaan. Koulutuksesta leikkaaminen synnyttää viheliäisiä ongelmia. Koulutukseen satsaaminen ratkaisee niitä.

Suomi on palautettava osaamisen kärkimaaksi, jossa uteliaisuus, radikaali luovuus ja palo muuttaa maailmaa kukoistavat.

Hyvät ystävät,

Kuten moni muukin suomalainen, olen mäkin viime aikoina miettinyt paljon velkaa.

Niin taloudellista velkaa, ilmastovelkaa kuin hyvinvointivelkaakin.

On aivan selvä, että tasapainoon on päästävä. Valtion velan korot ovat nousemassa arviolta yli kahteen ja puoleen miljardiin euroon vuodessa.

Vihreiden tavoite on, että vuoteen 2035 mennessä Suomi on hiilineutraali, valtion talous tasapainossa ja ihmiset voivat hyvin.

Grönas målsättning är att till och med år 2035 är vi kolneutrala och statliga ekonomin är i balans.

Vihreiden pitkä linja on aina ollut se, että tulevilla sukupolvilla asiat ovat paremmin kuin meillä.

Tähän sisältyy niin vastuun kantaminen ympäristöstä kuin vastuun kantaminen taloudesta ja hyvinvointivaltiosta.

Nämä kaikki kolme myös liittyvät erottamattomasti toisiinsa.

Vuonna 2021 ilmestyneen Cambridgen professori Partha Dasguptan raportin mukaan elämme luonnosta ja sen tarjoamista palveluista, mutta sen arvo ei näy riittävästi taloudessamme.

Julkaisimme ympäristöministeriössä tällä viikolla selvityksen siitä, mitä Dasguptan ajattelu tarkoittaa Suomen osalta esimerkiksi maatalouden uudistamisen tai metsätalouden kannalta.

Maailman talousfoorumi on arvioinut, että yli puolet maailman bruttokansantuotteesta on riippuvainen luonnon meille tarjoamista palveluista.

Ympäristön ja talouden kohtalot on nivottu yhteen.

Siksi samalla kun tasapainotamme taloutta, meidän on tehtävä ympäristön näkökulmasta kestävästä toiminnasta kannattavampaa.

Ja Suomi voi olla vihreän siirtymän edelläkävijä.

***

Meidän täytyy uudistaa Suomea, jotta voimme suojella elämässä kaikkein arvokkainta.

Vi måste förnyas för att skydda det allra värdefullaste.

***

Yksi tärkeä keino talouden tasapainottamiseksi on työllisyysasteen nostaminen 80 prosenttiin, josta Atte kertoo hetken päästä enemmän.

Lyhyesti totean minäkin, että Suomen on oltava maa, jossa jokaisen on kannattavaa tehdä töitä, on sitten syntynyt Valkeakoskella tai Vietnamissa.

Talouden kuntoon laittamiseksi meidän on myös muutettava sitä, mitä verotetaan.

Pääsäännön pitäisi olla aina tämä: verotetaan vähemmän sitä mitä halutaan enemmän, ja verotetaan enemmän sitä, mitä halutaan vähemmän. Me vihreät haluamme verottaa vähemmän työn tekemistä, ja sen sijaan verottaa ankarammin esimerkiksi ympäristölle ja ilmastolle haitallista toimintaa ja terveydelle haitallisia elintarvikkeita.

***

Me haluamme yhdenvertaiset lähtökohdat kaikille.

Suomessa on yli 100 000 köyhyydessä elävää lapsiperhettä.

Talouden alijäämän ja päästöjen lisäksi meidän on päästävä eroon köyhyydestä. Suomen lupauksen täytyy jatkossakin olla se, että täällä kenestä tahansa voi tulla mitä tahansa. Kun suomalaiset pärjäävät, Suomi pärjää.

Siksi on varmistettava, että yhteiskunta kannattelee ja nostaa ihmisiä – erityisesti silloin kun on vaikeaa. Sosiaaliturvan tehtävä on auttaa, ei kyykyttää.

Perustulo on nyt ajankohtaisempi kuin koskaan

Vare sig det är fråga om koronakrisen, fossilenergikrisen eller klimatkrisen vi behöver nya stödmekanismer för människor.

Olemme jo melkein vuosi sitten esittäneet energianhinnan nousun vaikutuksiin puuttuvaa energiarahaa,joka maksettaisiin suoraan kansalaisen tilille ja voitaisiin kohdentaa eniten tarvitseville.

Sekin olisi askel kohti perustuloa.

***

Minä olen lähtenyt politiikkaan rakentaakseni sellaista yhteiskuntaa, joka vaalii ihmisten ja ympäristön hyvinvointia. Joka ei työnnä ihmisiä syrjään, vaan kutsuu mukaan.

Olen politiikassa nähnyt, että vihreitä ratkaisuja tarvitaan. Juhlapuheissa monet noteeraavat luonnon, ilmaston, pienituloiset ja koulutuksen. Mutta kun on päätösten aika, ei näitä puolustavia puolueita ole ruuhkaksi asti.

Politiikassa asioita tehdään usein neljän vuoden aikajänteellä. Jos senkään: tuntuu että tässä someajassa aikajänne on tiivistynyt joiksikin päiviksi, tai tunneiksi.

Itse ajattelen, että katseen pitäisi olla paljon kauempana. Kun teemme päätöksen koulutuksen rahoituksesta,ratkaisee se sen, pääseekö nuori koskaan ajan kanssa pohtimaan tulevaisuuttaan opon kanssa. Sen nuoren työura kestää noin neljäkymmentä vuotta. Kun rakennamme raiteita, niitä pitkin matkustetaan sadan vuoden päästäkin. Kun päätämme nyt säästää metsän, voivat puut olla pystyssä vielä 2500-luvullakin.

Äänestyslippu putoaa uurnaan sekunnissa.

Mutta annetun äänen vaikutukset kantavat vuosikymmenten ja vuosisatojen päähän.

Hyvä valtuusto,

hyvät vihreät ystävät.

Vaalit ratkaistaan tuolla ulkona. Lukemattomissa kohtaamisissa, joissa meidän on lunastettava ihmisten luottamus. Luottamus siihen, että olemme lasten ja nuorten, luonnon ja ilmaston, koulutuksen ja kulttuurin puolella.

Jotta voimme muuttaa Suomea ja maailmaa, meidän on kutsuttava yhä useampi mukaan tekemään muutosta. Siinä jokainen ehdokas, jokainen kampanjan vapaaehtoinen, jokainen tsemppari on tärkeä.

Haluan toivottaa teille tarmoa vaalityöhön.

Tästä se loppukiri alkaa!