Saara Hyrkön ryhmäpuhe koskien julkisen talouden suunnitelmaa 22.11.

22.11.2023

Hallituksen talouspolitiikka on uhkapeliä luonnon ja lasten kustannuksella. Panoksena paitsi puhtaat uimavedet ja arvokkaat aapasuot, myös Suomen talouden kestävyys. Orpon hallituksen vahtivuorolla luonnonsuojelun rahoitus romahtaa ja luontokatoon liittyvät taloudelliset riski sivuutetaan.

Miksi puhun luonnon köyhtymisestä, kun käsittelyssä on julkisen talouden suunnitelma? Koska luonnon kestävyys on taloudellisen kestävyyden elinehto. Luontoa tärkeämpää pääomaa meillä ei ole.

Tämän muuten tietää myös suomalainen finanssiala, joka kokoontui maanantaina ensimmäiseen luontohuippukokoukseensa ja sitoutui maailmanlaajuisiin luontotavoitteisiin. Se, jos mikä, herättää toivoa. Ihmiset ovat liikkeellä. Ja raha on liikkeellä. Mutta hallitus tuntuu torkkuvan takapenkillä.

Ympäri maailmaa pankit, vakuutusyhtiöt ja sijoittajat ovat hoksanneet, että rahavirrat on käännettävä pois luontoa tuhoavasta toiminnasta. Ja koska luontokadon pysäyttämisellä on kiire, muutos voi yllättää nopeudellaan.

Suomen ja suomalaisten päättäjien ei kannattaisi tipahtaa kelkasta ratkaisevalla hetkellä, vaan varmistaa, että juuri täältä löytyy paras mahdollinen toimintaympäristö yrityksille, jotka haluavat kantaa vastuuta luonnosta. Voin vakuuttaa, että ikimetsien avohakkuut eivät ole nyt – tai koskaan – oikea tapa rakentaa maabrändiä.

Suomen kilpailukykyä ja hallituksen talouspolitiikan uskottavuutta rasittaa myös tempoileva ilmastopolitiikka.

Toki hallitus sanoo puuttuvansa isojen savupiippujen päästöihin. Se on hyvä! Mutta se ei riitä. Suomi on sitoutunut vähentämään päästöjä myös liikenteessä ja maataloudessa. Näillä sektoreilla hallituksen päätökset vievät päinvastaiseen suuntaan.  Riski on, että Suomi päätyy pulittamaan pitkän pennin, jotta saamme ostettua muilta EU-mailta päästövähennysyksiköitä. Aikamoista uhkapeliä tämäkin.

Ja silti, tämänkin riskin hallitus sivuuttaa täysin.

Det är förresten inte värt att skylla på EU när räkningen faller i brevlådan. Finland har alla möjligheter att hålla fast vid en trovärdig klimatpolitik, om vi bara besluter oss för det. Det handlar inte bara om våra förpliktelser inom EU, utan framför allt om våra löften till finska barn och unga.

Vihreiden mielestä haitoilla tulee olla hinta ja työn tekemisen kannattavaa. Siksi käynnistäisimme vihreän verouudistuksen, jolla vauhditetaan vihreää siirtymää ja kiertotaloutta, vahvistetaan julkista taloutta ja tuottavuutta sekä parannetaan ympäristön tilaa.

Vihreässä verouudistuksessa verotetaan kevyemmin työn tekemistä ja teettämistä ja vastaavasti ankarammin haittoja, kuten ympäristön tärvelemistä ja luonnonvarojen ylikulutusta.

Samassa yhteydessä poistaisimme asteittain elinkeinoelämän murrosta hidastavat ja kilpailua vääristävät, ympäristölle haitalliset tuet.

Osana vihreää verouudistusta keventäisimme ansiotuloverotusta jo ensi vuonna noin 200 miljoonaa euroa enemmän, kuin Orpon hallitus. Kohdentaisimme veronkevennykset lapsiperheköyhyyttä vähentävällä ja työllisyyttä edistävällä tavalla – siis oikeudenmukaisemmin, kuin hallitus omansa.

Hallitus on valinnut toisenlaisen tien. Kyvyttömyydestä uudistaa verotusta kärsivät niin ympäristö kuin talouskin.

Hallituksen tulopolitiikka on suorastaan höveliä. Veropohja hapertuu miljardeilla, kun hallitus antaa kokonaisveroasteen laskea. Tästä johtuen julkisen talouden velkaantuminen jatkuu järkyttävällä tahdilla.

Mikäli hallitus ei suostu ottamaan verotusta työkalupakkiin tulevien vuosien aikana, tulemme näkemään entistä rajumpia menoleikkauksia. Ellei hallitus sitten totea, että julkisen talouden vahvistamiseen liittyvät tavoitteet olivatkin vain juhlapuheita.

Verotus ei ole itse tarkoitus, mutta ei myöskään mikään mörkö. Se on keino turvata ja kehittää hyvinvointivaltion tuiki tärkeitä palveluita, ja toisaalta ohjata ihmisten ja yritysten toimintaa niin ympäristön kuin kansanterveydenkin kannalta kestävämpään suuntaan.

Vähemmän uppiniskainen suhtautuminen verotukseen parantaisi hallituksen uskottavuutta julkisen talouden vahvistamisessa.

Hallitus antaa ymmärtää, että Suomella ei olisi vaihtoehtoja. Että lapsilta ja luonnolta olisi pakko leikata, ikään kuin se olisi ainoa tapa huolehtia Suomen taloudesta. Näin ei muuten ole.

Vihreiden valinnat ovat toisenlaisia. Me emme leikkaisi lapsilta ja nuorilta, vaan panostaisimme heihin. Me emme lisäisi ympäristölle haitallisia tukia, vaan karsisimme niitä. Me emme jakaisi hövelisti veroalennuksia velaksi, vaan toteuttaisimme vihreän verouudistuksen ja verottaisimme työtä kevyemmin, kuin hallitus.

Ja kuitenkin me ottaisimme vähemmän velkaa, kuin Orpon hallitus esittää.

Emme me väitä, että talouden tuominen yhden planeetan rajoihin on helppoa tai edes kivutonta. Muutos ei koskaan ole. Mutta varmaa on, että mitä pitempään päättäjät viivyttelevät välttämättömien uudistusten tekemistä, sitä vaikeampaa kaikesta tulee. Sellaista vaihtoehtoa kun ei ole, että kaikki jatkuisi ennallaan.

Teen Vihreiden vastalauseen mukaiset kahdeksan lausumaehdotusta, joissa ehdotamme hallituksen ryhtyvän toimiin muun muassa valtiontalouden tulojen vahvistamiseksi ja talouden huolestuttavan velkakehityksen hillitsemiseksi, vihreän verouudistuksen toteuttamiseksi sekä sukupolvien välisen oikeudenmukaisuuden varmistamiseksi talouden tasapainotuksessa.