Satu Hassin ryhmäpuhe 4.6.2020

04.06.2020

EU:n elvytystoimia tarvitsee myös Suomi, eivät vain Italia, Espanja ja Ranska.

Yksikään Euroopan maa ei ole syyllinen siihen, että korona saapui maanosaamme. Pahimman iskun saivat maat, joihin virus saapui ennen kuin sen vaarallisuus ymmärrettiin. Suomi on terveyden näkökulmasta selvinnyt melko hyvin, mutta tämä ei johdu pelkästään meistä, vaan myös siitä, että tiesimme jo mitä pandemia oli aiheuttanut etelämpänä Euroopassa. Suomi saattoi ryhtyä toimiin ennen kuin yksikään suomalainen oli kuollut koronaan.

EU:n yhteisiä toimia tarvitaan, mutta ne pitää valita viisaasti.

On hyvä, että komission ehdotuksessa katsotaan tulevaisuuteen ja yhdistetään koronatällistä toipumiseen kestävän tulevaisuuden rakentaminen, ilmastonsuojelu ja kiertotalous. Näin neuvovat myös suomalaiset asiantuntijat.

Tällä viikolla julkistettu valtiosihteeri Hetemäen johtaman asiantuntijaryhmän raportti päättyy sanoihin: ”Vihreä elvytys ja hiilineutraaliustavoitteen edistäminen tulee rakentaa elvytystoimien ytimeksi. Elvytystoimilla tulee laajemminkin rakentaa uutta kunnianhimoista, vastuullista ja ympäristöllisesti kestävää yhteiskuntaa.  Myös pandemian syvempi opetus tulee ottaa vakavasti: Suomen on tehostettava merkittävästi toimiaan luonnon moni- muotoisuuden suojelemiseksi. Sen työn painopiste on maa- ja metsätaloudessa.”

Korona ei ole peruuttanut ilmastonmuutosta. Vihreät pitävät tärkeänä, että taloutta elvytettäessä rakennetaan tulevaisuuden hyvinvointivaltiota, ilmastoystävällistä ja hiilineutraalia Eurooppaa, kestävää liikennettä, asumista, ruoantuotantoa ja kiertotaloutta, otetaan digiharppausta, kehitetään koulutusta ja tutkimusta.

Koronakriisiä vastaavaa tilannetta ei ole Euroopassa toisen maailmansodan jälkeen koettu. Siksi on perusteltua, että myös elvytyspaketti, jolla autetaan EU-maat jaloilleen, on mittaluokaltaan iso.

Vihreät suhtautuvat komission ehdotukseen rakentavan myönteisesti, vaikka yksityiskohdissa on varmasti edessä kovia neuvotteluvääntöjä.

Viime päivien keskustelussa on keskitytty toimien rahoitukseen.

Me vihreät näemme, että yksi osa ratkaisua on kasvattaa Euroopan unionin muita tulonlähteitä kuin valtioiden jäsenmaksuja, toisin sanoen suoraan EUlle meneviä veroja. Suhtaudumme myönteisesti siihen, että rahaa tulevaisuusinvestointeihin kerätään verottamalla haitallisia asioita, kuten hiilidioksidipäästöjä tai muovijätettä. Mitä enemmän yhteisiä investointeja rahoitetaan näin, sitä vähemmän meidän tarvitsee huolehtia yhteisen velan kasvusta ja Suomen takausvastuista.

Myös Suomen hallituksen ennakkokanta suhtautui myönteisesti uusien tulojen luomiseen EU:lle.

Muutos on rahoitettava oikeudenmukaisesti. EU:n täytyy löytää ratkaisut, joilla poistetaan isojen, monissa maissa toimivien yritysten verotuksen aukkoja, ja kitketään verovälttelyä. Tähän vihreät vaikuttavat myös Euroopan parlamentissa.

Tulemme selviämään tästä kriisistä. Mutta on pidettävä mielessä kriisin opetus: virus, joka on niin pieni, ettei se näy edes tavallisessa  mikroskoopissa, on vaikuttanut rajusti rikkaimpiinkin ja teknisesti edistyneimpiinkin maihin. Kaikesta tiedostamme ja tekniikastamme huolimatta me ihmiset emme ole luomakunnan herroja. Tulevaisuus voi olla hyvä ja kestävä vain, jos huolehdimme tästä planeetasta, sen elonkirjosta ja ilmastosta.