Terapiatakuun pudottaminen hoitotakuusta on hallituskumppaneilta vakava virhe

27.05.2022

Olemme äärimmäisen pettyneitä siihen, ettei hoitotakuun käsittelyssä löydetty tahtoa saattaa terapiatakuu kunnialla maaliin.

Kyse on ennen kaikkea arvovalinnasta, sillä hoitajamitoituksen kohdalla ylimääräinen rahoitus löytyi. Olemme myös äärimmäisen pettyneitä siihen, ettei hallituskumppaneistamme löytynyt samanlaista tahtoa tämän toteuttamiseen vihreiden vaatimuksesta huolimatta, vaikka mielenterveysvelka kasvaa Suomessa kiihtyvää tahtia.

Terapiatakuussa kyse on niiden ihmisten auttamisesta, jotka roikkuvat jo nyt ohuen langan varassa. Me vihreät otamme mielenterveyskriisin tosissamme. Ja tulemme ottamaan sen tosissamme jatkossakin.

Terapiatakuun yhtenä tarkoituksena on saada siirrettyä mielenterveyden painopiste erikoissairaanhoidoista perusterveydenhuoltoon ja lisätä hoidon oikea-aikaisuutta. Nyt annettu hallituksen esitys on kuitenkin vesitetty tältä osin, sillä lyhytpsykoterapiat jäävät esityksen ulkopuolelle. Kun puhumme “muusta psykososiaalisesta tuesta” on todellisuus se, että tällaisten palveluiden laatua on vaikea, ellei mahdoton, valvoa.

Nyt käsittelyssä oleva hallituksen esitys ei vastaa edes sitä, mitä sosiaali- ja terveysvaliokunta on aiemmin linjannut, jossa terapiatakuun mukaiset toimet toteutetaan osana hoitotakuuta.

Kyse ei ole pelkästään terapiatakuun toteuttamisesta. Ilman koulutettuja ammattilaisia meillä ei ole terapiaakaan. Alaa uhkaa vakava osaajapula ammattilaisten eläköityessä. Ymmärrämme tämän realismin. Mutta sitä emme ymmärrä, miksi emme toteuta terapiatakuuta porrastetusti hoitotakuun yhteydessä. Miksi muut hallituspuolueet eivät ole valmiita siihenkään? Olemme aktiivisesti hakeneet tähän keinoja, ja löytäneetkin niitä.

Sosiaali- ja terveysvaliokunta on lausunut, että psykoterapiakoulutuksen muuttamista kohti maksuttomuutta on kiirehdittävä ja lainsäädäntötyö aloitettava. Meidän vihreiden väsymättömän taistelun ansiosta tämä kirjaus on todellisuutta.

Muiden hallituspuolueiden tulisikin nyt tehdä vakava punninta siitä, kuinka tosissaan he ovat mielenterveyskriisin selättämisen kanssa. Kuka kantaa vastuun, kun nuori ei pärjääkään mielenterveytensä kanssa? Kuka kantaa vastuun, kun loppuun palaneet ihmiset tipahtavat työkyvyttömyyden kuiluun, tai apua ei saa silloin kun sitä rohkaistuu hakemaan?

Yksikin itsemurha on liikaa. Terapiatakuu on vietävä kunniallisesti loppuun.

Noora Koponen
Kansanedustaja, sosiaali- ja terveysvaliokunta