Touko Aalto: Sote-uudistuksen pelastaminen vaatii parlamentaarista yhteistyötä

27.06.2018

Pääministerin ilmoituksesta käydyssä keskustelussa pitämässään ryhmäpuheessa Vihreiden puheenjohtaja Touko Aalto vaati hallitusta hylkäämään kokoomuksen ajaman markkinamallin ja keskustan ajaman ympäristöhallinnon alasajon. Sote-uudistuksessa pitäisi Aallon mukaan keskittyä soteen, ei keskustan ja kokoomuksen lehmänkaupan varmistelemiseen.

Aalto ihmetteli hallituksen edustajien esittämää kritiikkiä eduskuntakäsittelyä kohtaan.

– Hyvä, että hallitus on viimein tunnustanut yhden tosiasian. Sote-uudistuksen toteutus viivästyy, koska lakien käsittely kestää. Hallituspuolueiden edustajat ovat jo kiirehtineet syyttämään eduskuntakäsittelyä viivästyksestä. Tosiasia kuitenkin on, että sote-uudistus viivästyy, koska hallitus on tuonut eduskuntaan toteuttamiskelvottomia esityksiä, Aalto sanoi.

Aalto kritisoi hallitusta siitä, että se on hylännyt itse hallitusohjelmaan kirjaamansa tavoitteet kaventaa terveys- ja hyvinvointieroja, hillitä kustannuskehitystä ja turvata saumattomat hoivaketjut. Myös uudistuksesta hallitusohjelmaan kirjattu vaiheistus – eli ensin integraatio, sitten rahoitus ja vasta lopuksi valinnanvapauden laajennus – on hylätty.

– Alkuperäisistä tavoitteista ja toteutuksen vaiheistuksesta voin vieläkin olla samaa mieltä. Mutta eihän hallitus tätä suunnitelmaa noudattanut. Hallitus hylkäsi kaiken sen, mitä viime vaalikausilla on opittu. Järkevän, suomalaisten palvelut turvaavan toteutuksen sijaan hallitus ryhtyi suhmuroimaan. Syntyi keskustan ja kokoomuksen maakunnat mulle, markkinat sulle -lehmänkauppa ja siinä kabinettivehkeilyssä on syy sille, miksi keskustelemme tästä aiheesta jälleen nyt, Aalto sanoi.

Aalto kuvasi Vihreiden vaihtoehdon sote-uudistuksen eteenpäin viemiselle kaksiosaisena reseptinä.

– Ensimmäiseksi: luodaan itsehallinnolliset maakunnat, joilla on vaaleilla valitut päättäjät, ja ryhdytään välittömästi valmistelemaan niille verotusoikeutta. Toiseksi: siirretään näille maakunnille vain ja ainoastaan kuntien ja kuntayhtymien sote-palvelut, Aalto sanoi.

– Tämä kahden ainesosan resepti yksinkertaistaa rahoitusta ja takaa maakunnille mahdollisuuden kehittää palveluitaan ja saumattomia hoivaketjuja eli integraatiota. Kun integraatio toimii, saadaan myös kustannussäästöjä ja edistetään ihmisten terveyttä. Kun maakunnilla on verotusoikeus, on niillä todellinen itsehallinto, Aalto sanoi.

– Hylätään siis kokoomuksen ajama markkinamalli ja keskustan ajama ympäristöhallinnon alasajo. Ei ole mitään järkeä yrittää ahtaa näin suureen uudistukseen kahden päähallituspuolueen ideologisia lempilapsia, Aalto sanoi.

Aalto tarjosi hallitukselle mahdollisuutta yhteistyöhön, jotta uudistus voidaan toteuttaa kestävästi ja asiantuntijatietoon nojaten.

– Hämmästelen hallituksen lyhytnäköistä ajattelua. Te ette jätä mitään muuta vaihtoehtoa seuraavalle hallitukselle kuin korjata esitys oikealle uralleen. Siksi jo tehdyn työn jatkaminen yhdessä opposition kanssa olisi kestävin tapa kulkea eteenpäin, Aalto sanoi.

– Ajatuksen parlamentaarisesta yhteistyöstä ei pitäisi olla vieras. Sitähän keskusta viime vaalikaudella äänekkäästi vaati. Harmi vain, että oppositiopuolueen johtaja Sipilän vaatimus parlamentaarisesta yhteistyöstä unohtui, kun oppositiopuolueen johtaja Sipilästä tuli pääministeri Sipilä, Aalto sanoi.

Lue koko puhe täällä.