Vihreät linjasi turvapaikkapolitiikkaa: Lapsia ei saa pakkopalauttaa vaaraan

24.09.2017

Vihreät vaatii tulorajojen poistamista kansainvälistä suojelua saaneiden ihmisten perheenyhdistämiseltä. Vihreiden puoluevaltuuskunta hyväksyi linjapaperin turvapaikkapolitiikasta kokouksessaan Riihimäellä.

– Suomen turvapaikkajärjestelmä on rikki. Kokeneiden turvapaikkajuristien mukaan turvapaikkapäätösten taso on romahtanut ja turvapaikanhakijoiden oikeusturva vaarantunut ennennäkemättömällä tavalla. Kiristyspolitiikan kokonaisvaikutukset pitää nyt selvittää ja tehdä korjausliike, sanoo puoluevaltuuskunnan puheenjohtaja ja Vihreiden vs. puoluesihteeri Kaisa Hernberg.

– Lasten tilanteeseen pitää kiinnittää erityistä huomiota. Lapsia ei saa pakkopalauttaa turvattomiin oloihin. Heitä ei saa erottaa vanhemmistaan tai laittaa säilöön. Lasten oikeudet on turvattava aina ja kaikissa tilanteissa, sanoo Katja Mannerström, joka toimi linjapaperia valmistelleen työryhmän puheenjohtajana.

Vihreät esittää keinoja perheenyhdistämisen helpottamiseksi. Kansainvälistä suojelua saaneilta perheenyhdistämisen tulo- ja aikarajat on poistettava kokonaan.

– Jos ihmisen on todettu tarvitsevan kansainvälistä suojelua, on selvää, että turvaan pitää saada koko perhe. On täysin kohtuutonta laittaa sen ehdoksi tulotaso, johon edes moni helposti työllistyvä ei palkallaan yllä, Mannerström sanoo.

Kiintiöpakolaisten määrän Vihreät haluaa nostaa heti 2 500 ihmiseen ja tulevaisuudessa vähintään muiden pohjoismaiden tasolle.

Vihreät haluaa myös tukea turvapaikanhakijoiden majoittamista suomalaisiin koteihin.

– Haluamme tukea kotoutumista edistävien kotimajoitusverkostojen toimintaa. Helpotetaan kotimajoitusta etsiviä ja vapaaehtoisia majoittajia löytämään toisensa ja tehdään kotimajoitusmahdollisuus tutuksi ihmisille, Hernberg sanoo.

Vihreiden puoluevaltuuskunta hyväksyi Vastuullista ja ihmisoikeuksia kunnioittavaa turvapaikkapolitiikkaa -linjapaperin kokouksessaan Riihimäellä 24.9.2017.

Koko linjapaperi luettavissa täällä