Vihreät nuoret: Ilmastonmuutos on tulevien sukupolvien suurin uhka

16.02.2019

Vihreiden nuorten puheenjohtajat Amanda Pasanen ja Sameli Sivonen korostivat nuorten ilmastohuoleen vastaamisen tärkeyttä puheessaan vihreiden puoluevaltuuskunnan kokouksessa 16.-17.2. Helsingissä.

– Nykynuorille ilmastonmuutos on valtava asia. Viime vuoden nuorisobarometrin mukaan lähes 70% nuorista koki turvattomuutta ilmastonmuutoksesta. Nuoret ymmärtävät kysymyksen vakavuuden. Se nimittäin uhkaa jokaisen nuoren ja vielä syntymättömien sukupolvien tulevaisuutta aivan ennennäkemättömällä tavalla, Sameli Sivonen sanoo.

– Maailman ilmastopaneeli IPCC varoitti viime syksynä niistä massiivisista muutoksista ja ongelmista, mitä edes 1,5 asteen globaali lämpeneminen tulee maapallollamme aiheuttamaan. Jos päästövähennystoimiin ei nyt lähdetä tosissaan, on mahdotonta ennustaa sen kaaoksen tasoa, mitä aiheutuu jos useat tiheästi asutetut alueet maapallosta muuttuvat ihmiselle elinkelvottomaksi, Amanda Pasanen sanoo.

Nuorten ilmastoahdistus ei helpota tyhjillä puheilla. Kansainvälisen ilmastopaneelin tutkijoiden viesti on selvä: keinot ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi ovat tiedossa, nyt on päättäjistä kiinni, otetaanko ne käyttöön.

– 1,5 asteen ilmastopolitiikka tarkoittaa sitä, että kaikki mahdolliset keinot on otettava käyttöön ja nopealla aikataululla. Ja sen me olemme velkaa nuorille ja tuleville sukupolville. Ilmastonmuutoksen vastaisen taistelun kanssa ei enää voida hidastella, Vihreiden nuorten puheenjohtajat vaativat.

Vihreillä nuorilla on kaksi tasa-arvoista puheenjohtajaa.