Ville Niinistö ehdolle eurovaaleissa

22.01.2019

Vihreiden kansanedustaja Ville Niinistö asettuu ehdolle eurovaaleissa. Niinistö on myös käytettävissä komissaarin paikkaan.

– Nyt on se hetki, jolloin tarvitaan niin Suomessa kuin Euroopassakin rohkeutta puolustaa ilmastoa, koulutusta, demokratiaa ja inhimillisyyttä. Suomesta tarvitaan europarlamentaarikkoja, joilla on kokemusta ja näkemystä tärkeiden arvojen puolustamiseen ja tarpeellisiin uudistuksiin ihmisten ja ympäristön puolesta. Haluan antaa oman panokseni suomalaisten käyttöön, jotta luottamus päätöksentekoon ja Euroopan unioniin kasvaa.

Vihreiden puheenjohtaja Pekka Haavisto kiittää Niinistö ehdolle asettumisesta.

– Vihreiden puheenjohtajana olen tavattoman iloinen Villen päätöksestä asettua ehdolle eurovaaleissa. Odotan vihreiltä hyviä tuloksia ympäri Eurooppaa. Euroopalla on edessään monia suuria kysymyksiä, kuten Brexit, oikeusvaltiokehitys ja ihmisoikeuksien tila. Näiden ratkomiseen tarvitaan hyviä europarlamentaarikkoja ja vihreää ääntä, Haavisto sanoo.

Niinistö korostaa, että ilmastonsuojelulla on kiire. Häntä on pyydetty myös Euroopan vihreiden johdosta ehdolle siksikin, että tässä europarlamentilla on iso rooli ja entisen ympäristöministerin osaamiselle olisi tarvetta.

– Ilmastonmuutos etenee tavalla, joka järisyttää koko ihmiskunnan ja lastemme tulevaisuutta. Uudet tiedot Grönlannin ja Etelämantereen mannerjäätiköiden sulamisesta korostavat sen merkitystä, että nyt tarvitaan vahvoja päätöksiä ilmaston suojelemiseksi ja kestävän talouden rakentamiseksi. Tässä yhdistyvät vihreiden ja teollisuuden etu: suomalaiset yritykset ovat kestävän talouden etulinjassa kehittämässä puhtaita ympäristöratkaisuja. Kiristämällä EU:n ilmastotavoitteita vauhditamme puhtaan teknologian käyttöönottoa.

Toinen Niinistölle tärkeä teema on tulevaisuuteen panostaminen koulutuksella.

– Haluan olla kehittämässä Euroopan unionista koulutuksen ja tieteen edelläkävijää koko maailmassa: EU:n rahankäyttöä on siirrettävä isosti näihin tulevaisuuden panostuksiin.

Osallisuuden parantaminen on ratkaisu syrjäytymisen ja eriarvoistumisen kehitykseen, jotka myös ruokkivat ääriliikkeitä Euroopassa.

– Pohjoismainen hyvinvointivaltio, jossa kaikilla on tasa-arvoiset mahdollisuudet hyvään elämään, on parasta mitä ihmiskunta on keksinyt. Sitä me emme saa hukata, vaan sitä on puolustettava niin Suomessa kuin Euroopassakin. Se on Suomen suurin vientivaltti.