Ville Niinistö: Vihreät luovat Euroopassa toivoa ja uskoa tulevaisuuteen

15.06.2019

Vihreiden puoluekokouksessa Porissa europarlamentaarikko Ville Niinistö iloitsi siitä, että Suomen Vihreiden menestys ei ole jäänyt Euroopassa huomiotta. Eurovaaleissa Vihreät nousi Suomen toisiksi suurimmaksi puolueeksi.

–  Seuraavana EU:n puheenjohtajamaana sisarpuolueemme uskovat nyt Suomen nostavan Euroopan ja maailman isot kohtalonkysymykset ratkaistaviksi, Niinistö sanoi puoluekokouspuheessaan.

Niinistö iloitsee siitä, että Vihreä ryhmä europarlamentissa on suurempi kuin oikeistopopulistien.

– Vihreiden voitto taittoi äärioikeiston ja oikeistopopulistien nousua. Loimme toisen, toivoa luovan tulevaisuusvaihtoehdon ihmisille, ja he tarttuivat siihen, Niinistö sanoi.

– Ympäri Eurooppaa on lisääntynyt ymmärrys sille, että tarvitsemme Euroopan unionia aikamme ongelmien ratkaisemiseen. Ilman Euroopan unionia kansallinen itsekkyys ja lyhytnäköisyys olisi vieläkin suurempi este ilmastonmuutoksen ja luonnon lajikadon kaltaisten suurten kohtalonkysymysten ratkaisemiselle. Rajat ylittävät ympäristöongelmat ratkotaan yhdessä, Niinistö sanoi.

Niinistön mukaan nyt tarvitaan sosiaalisesti oikeudenmukaisempaa unionia.

– Oikeistolainen talouskuri, loputon leikkaamisen tie ”vastuullisuuden” nimissä ei luo tulevaisuutta ja toivoa nuorille sukupolville Euroopassa. On alettava investoida ihmisiin. EU ei voi olla vain pääomien unioni, vaan sen on oltava ihmisten unioni, Niinistö sanoi.

– EU:n kautta voimme puuttua hyvinvointivaltion tärkeiden palveluiden rahoituspohjaa murentavaan veronkiertoon, vahvistaa perusturvaa Euroopassa, luoda reiluja pelisääntöjä kaupalle sekä puolustaa ihmisoikeuksia ja tasa-arvoa. Tätä kaikkea vihreät lähtevät vaalivoitollaan rakentamaan, Niinistö sanoi.

Lue koko puhe.