Vihreiden Maria Ohisalo: Seuraavaksi tarvitaan kattava perustulokokeilu

08.02.2019

Vihreiden varapuheenjohtaja, köyhyystutkija Maria Ohisalo kommentoi tuoreeltaan hallituksen perustulokokeilun tuloksia. Ohisalo esitteli Vihreiden päivitetyn perustulomallin 7.2.2019.

– Tässä perustulokokeilussa oli mukana 2000 pääasiassa pitkäaikaistyötöntä. Tämän ihmisryhmän työllistyminen edellyttää muutakin kuin perustulon. Tuskin kukaan odotti perustulosta ihmelääkettä, jolla pitkään työttömänä olleet äkkiä työllistyisivät. Monet heistä tarvitsevat tuekseen yksilöllisen palvelukokonaisuuden, kuten Vihreät ovat esittäneet, Ohisalo sanoo.

– Seuraavaksi tarvitaan laaja perustulokokeilu, jolla selvitetään erilaisissa elämäntilanteissa olevien ihmisten hyvinvoinnin ja käyttäytymisen muutoksia perustulon vuoksi. Nyt emme tiedä, kuinka perustulo vaikuttaa esimerkiksi opiskelijoiden, itsensätyöllistäjien tai eri tukimuotojen välillä liikkuvien elämään, Ohisalo sanoo.

Kokeilussa perustuloa saaneiden kokemukset omasta hyvinvoinnistaan ovat kannustavia. He kokivat hyvinvointinsa ja terveytensä paremmaksi ja kokivat vähemmän stressiä kuin verrokkiryhmässä.

– Ihmisten hyvinvoinnin parantuminen on tärkeää työllistymisen kannalta. Perustulon saajat luottivat vahvemmin omiin työllistymismahdollisuuksiinsa. He myös arvioivat, että perustulo helpottaisi työn vastaanottamista ja yrittäjäksi ryhtymistä. Tämä vahvistaa käsitystämme siitä, että perustulo antaa ihmisille vapautta päättää oman elämänsä suunnasta. Keppien sijaan porkkanoilla saadaan tutkitusti parempia lopputuloksia, Ohisalo sanoo.

Lue lisää Vihreiden päivitetystä perustulomallista.