Saara Hyrkkö: Kunnianhimoinen ilmastopolitiikka kuuluu talouspolitiikan ytimeen

01.10.2019

Yhtäkään talouskeskustelua ei pitäisi tänä päivänä käydä puhumatta ilmastonmuutoksesta, muistuttaa Vihreän eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Saara Hyrkkö ryhmäpuheessaan välikysymyskeskustelussa 1. lokakuuta 2019.

– Ilmastonmuutos on ihmiskunnan kohtalonkysymys, jossa epäonnistuminen tekee kaikki työllisyystavoitteet tyhjiksi. Siksi hallituksen kärkitavoitteena on suojella ainutlaatuinen luontomme, tehdä Suomesta hiilineutraali ja edistää kansainvälisiä ratkaisuja ilmastokriisiin, Hyrkkö totesi.

Eduskunta käsitteli tiistaina kokoomuksen tekemää välikysymystä hallituksen talouspolitiikasta.

Vihreät vaativat yksipuolisen työllisyyskeskustelun rinnalle monipuolisuutta ja eteenpäin katsovaa ajattelua:

– Työllisyysasteen nostamiseen ei ole yksittäisiä ihmelääkkeitä. Se vaatii laajan kirjon toimenpiteitä ja se on tehtävä katse huomattavasti huomista pitemmällä, Hyrkkö totesi puheessaan.

Vihreät vaativat pikaisten ja vaikuttavien ilmastotoimien lisäksi reilun muutoksen ohjelmaa, joka pitää kaikki mukana. Suomessa on rakennettava yhteinen näkemys siitä, miten työelämää, koulutusjärjestelmää ja sosiaaliturvaa uudistetaan vastaamaan muuttuvan maailman tarpeita.

– Kokoomuksen tapa luokitella suomalaisia ”ahkeriin keskituloisiin” ja joihinkin muihin on omiaan luomaan juopia ihmisten välille. Mutta me Vihreät uskomme suomalaisiin. Uskomme siihen, että köyhyyttä torjumalla luodaan yhä useammalle mahdollisuuksia osallistua, tehdä työtä ja rakentaa tätä yhteiskuntaa, Hyrkkö totesi.

Vihreä eduskuntaryhmä antaa tukensa hallitukselle ja sen tavoitteille panostaa koulutukseen ja mielenterveyteen, vauhdittaa työperäistä maahanmuuttoa ja tehdä kunnianhimoista ilmastopolitiikkaa.

– Tasa-arvoisen ja kestävän hyvinvointivaltion vahvistaminen hyödyttää meitä kaikkia tulotasosta riippumatta, Hyrkkö päätti.

Lue koko puhe