Emma Kari: Kasvosuojainten käytöstä suositus pääkaupunkiseudun joukkoliikenteessä

14.05.2020

Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Emma Kari toivoo suositusta kasvosuojainten käytöstä etenkin julkisessa liikenteessä ja tiheästi asutulla pääkaupunkiseudulla. EU:n komissio päätyi suosittelemaan kasvosuojainten käyttöä julkisen liikenteen matkustajille eilen.

–Vaikuttaa siltä, että kasvosuojainten haitoista ei ole näyttöä. Tutkimukset kuitenkin osoittavat, että kangasmaskeja käyttämällä voitaisiin vähentää pisaratartuntoja leviämästä. On tärkeää, että ihmiset ymmärtävät, etteivät kangasmaskit suojaa käyttäjäänsä virukselta, mutta ne estävät häntä tartuttamasta muita, Kari sanoo.

Rajoitustoimenpiteet ovat tähän asti purreet hyvin. Potilasmäärät vähenevät kuitenkin hitaasti, ja rajoituksia on nyt lievennetty. Euroopan tartuntatautivirasto ECDC suosittelee kasvosuojainten käyttöä väenpaljouden keskellä.

–Virus leviää helpommin ahtaissa sisätiloissa. Siksi olisi tarpeen ohjeistaa palveluntarjoajia, kuten kauppoja sekä julkisen liikenteen toimijoita, tarjoamaan maskeja asiakkaille. Tällöin pienituloisimmillakin ihmisillä olisi mahdollisuus saada kasvosuojainten käyttöönsä esimerkiksi metrossa tai bussissa, Kari toteaa.

Keskustelua on käyty etenkin kirurgisten maskien riittävyydestä. Kari muistuttaa, että ensisijaisen tärkeää on varmistaa hoitoalalla ja palvelutehtävissä työskentelevien kasvosuojainten riittävyys.

–Tärkeintä on turvata se, että hoitoalalla ja ihmisten kanssa työskentelevien suojavarusteet riittävät. Kirurgisia kertakäyttömaskeja on taattava hoitoalalla työskentelevien käyttöön. Ihmisiä tulee kannustaa ja ohjeistaa kangasmaskien käyttöön, alueelliset erot huomioiden. Ihmisille ei kuitenkaan saa väittää, että kasvosuojaimet hoitavat epidemian. Meidän on edelleen tärkeää huolehtia turvaväleistä ja hyvästä hygieniasta sekä muistettava pestä käsiä, Kari sanoo.