Poikkeusoloihin siirrytään, jotta suojelisimme rakkaitamme

17.03.2020

Meillä on etuoikeus elää maassa, jossa ajatus poikkeustilasta on jo pitkään ollut jotain kaukaista. Se on ollut jotain sellaista, mikä tapahtuu toisissa maissa tai toisessa ajassa. Nyt kuitenkin edessämme on aika, kun siirrymme poikkeuksellisiin toimiin. Koronaviruksen leviämisen hidastamiseksi jokaisen on tehtävä osansa.

Me siirrymme näihin poikkeusoloihin suojellaksemme rakkaitamme. Teemme sen suojellaksemme mummojamme ja vaarejamme, isiämme ja äitejämme. Me suojelemme heitä, joilla on jo valmiiksi jokin sairaus. Me suojelemme heitä, joille tämä virus voisi olla kohtalokas.

Kun museot, uimahallit ja teatterit suljetaan, harrastukset lakkaavat ja ikääntyneitä velvoitetaan pitämään etäisyyttä meihin, monella on edessä yksinäisiä viikkoja. Etäisyyden ottamisen ei kuitenkaan pidä tarkoittaa yksin jättämistä. Nyt on hyvä hetki perustaa perheryhmä Whatsappiin. Lähettää videoita lapsenlapsista. Sujauttaa oven taakse jätettyyn kauppakassiin kirje. Vaikka joudummekin nyt pitämään rakkaisiin fyysistä etäisyyttä, pidetään heidät muilla tavoin lähellämme.

Ikääntyneiden lisäksi nämä viikot koskettavat rajusti myös lapsiamme. He tulevat muistamaan koko ikänsä nämä viikot, kun koulut sulkeutuvat, jalkapallotreenit jäävät pitämättä ja synttärijuhlat perutaan. Kun lähiopetus lakkaa, lasten ja nuorten on edelleen saatava laadukasta opetusta.

On myös lapsia, joihin koulujen sulkeminen osuu muita kovemmin. Siksi meidän on pidettävä erityistä huolta niistä lapsista, joille koti ei ole turvallinen paikka tai joille kouluruoka on ollut päivän ainoa lämmin ateria. Ketään ei saa jättää näissä poikkeusoloissa yksin.

Edessämme ovat rankat ajat. Moni meistä tulee saamaan tartunnan. Epidemiaa on nyt hidastettava, jotta terveydenhuolto ei ylikuormitu. Meidän täytyy huolehtia siitä, että jokainen vakavasti sairastunut pystytään hoitamaan. Lääkärit, sairaanhoitajat, ensihoitajat, lähihoitajat ja siivoojat tekevät korvaamattoman arvokasta työtä. He ansaitsevat nyt kaiken tukemme ja kiitollisuutemme. Terveydenhuolto saa kaikki tarvitsemansa rahat tämän kriisin hoitamiseen.

Tämän maan ihmiset ovat aina näyttäneet parhaat puolensa vaikeina aikoina. Olemme parhaimmillamme, kun laitamme oman etumme ja eripuramme sivuun ja keskitymme tekemään työtä toistemme puolesta. Koko Suomi kantaa nyt yhdessä vastuuta, jotta meidän vanhempamme ja isovanhempamme olisivat turvassa. He ovat tehneet koko ikänsä töitä meidän puolestamme. Nyt on meidän vuoromme. Me teemme tämän heidän takiaan.

Me selviämme kyllä.