Hiilineutraali hyvinvointivaltio vai kuollut planeetta – budjetti vuodelle 2020 tukee reilua muutosta

17.12.2019

Ensi vuonna alkaa uusi vuosikymmen ja sitä myötä uusi aikakausi. Tämän aikakauden tunnuspiirteitä ovat tasa-arvo, ilmastonmuutoksen torjunta ja reilu muutos kohti ensimmäistä hiilineutraalia hyvinvointivaltiota.

Tasa-arvotyö ei ole pelkkiä juhlapuheita. Joka kolmas suomalaisista naisista on kokenut elämänsä aikana väkivaltaa. Seksuaalisen häirinnän kohdalla luku on vielä järkyttävämpi: 80 % on kokenut häirintää. Sukupuolittunut väkivalta onkin yksi Suomen suurimmista ongelmista. Tämän hallituksen tavoite on, että jatkossa yksikään väkivallan uhkaa kokeva ei jää yksin. Se vaatii niin lakien uudistamista kuin kunnon lisäpanostuksia väkivaltaa torjuviin palveluihin.

Turvakoteja ja seksuaalirikosten uhrien tukikeskuksia perustetaan tällä hallituskaudella ennätystahtiin. Auttaviin puhelimiin ja muihin matalan kynnyksen palveluihin panostetaan. Poliisien määrää lisätään ja kaikkien viranomaisten osaamista yhdenvertaisuus- ja ihmisoikeusasioissa kehitetään. Lisäksi panostamme päiväkotien ja koulujen yhdenvertaisuus- ja seksuaalikasvatukseen, jotta jokaiselle on pienestä pitäen selvää, miten omia ja muiden rajoja kunnioitetaan.

Yhdenvertaisuus vaatii toimia politiikan jokaisella osa-alueella. Tiedossa on, että juuri tytöt, naiset ja vähemmistöjen edustajat kärsivät kaikista eniten kriiseistä – oli kyse sitten ilmastokatastrofista tai sodasta. Siksi tasa-arvoa, ilmastotoimia ja rauhaa ei voi erottaa toisistaan.

“Me emme saa antaa tämän maailman bolsanarojen ja trumpien tuhota lasten tulevaisuutta.”

Juuri vakaan ja turvallisen tulevaisuuden tähden tämän hallituksen tärkein tavoite on rakentaa maailman ensimmäinen hiilineutraali hyvinvointivaltio. Kun suurvaltojen johto kääntyy kohti itsekästä ja lyhytnäköistä oikeistopopulismia, meidän on noustava entistä vahvemmaksi vastavoimaksi puolustamaan maapallon pitämistä elinkelpoisena. Me emme saa antaa tämän maailman bolsanarojen ja trumpien tuhota lasten tulevaisuutta.

Aikaa ei ole hukattavaksi. Ilmastonmuutos ei ole jossain hamassa tulevaisuudessa, vaan sen vaikutukset näkyvät jo nyt. Australiassa roihuavat valtavat maastopalot. Venetsian maailmanperintökohteet hukkuvat Välimereen. Lähi-idässä vesi ja viljelymaa loppuvat kesken jo pitkään pahentuneen kuivuuden ja aavikoitumisen tähden, mikä kiihdyttää alueen konflikteja. Tämä näkyy kipeällä tavalla esimerkiksi Syyriassa. Siksi ilmaston elinkelpoisuudesta huolehtimisella on yhä keskeisempi rooli sotien ennaltaehkäisyssä, mikä lienee tämän salin jaettu tavoite. Se on sitä kuuluisaa ”paikan päällä auttamista”.

Samalla ei pidä unohtaa, että pohjoinen luonto on ilmastonmuutokselle kaikista haavoittuvaisin. Maapallon keskilämpötilan nousu voi johtaa jopa kolminkertaiseen lämpenemiseen arktisella alueella. Uhattuna on paitsi Lapin ainutlaatuisen kaunis luonto, myös matkailu ja kaikki muut säällisestä säästä riippuvaiset elinkeinot.

Suomen luontoa ei suojella missään muualla kuin täällä, ja siksi hallitus tekee historiallisen 100 miljoonan panostuksen luonnonsuojeluun. Lisäksi valtiovarainvaliokunta esittää lisäpanostusta luontomatkailuun ja kansallispuistojen kunnossapitoon, jotta yhä useampi pääsee nauttimaan maamme upeista luontokohteista.

“Muutos ei nimittäin ole sama asia kuin luopuminen. Jopa Yhdysvaltain kovimmat kapitalistit vetävät sijoituksensa pois fossiilitaloudesta.”

Hallitus tekee ilmastotoimia ensi vuonna kahden miljardin euron edestä. Me investoimme raiteisiin, pyöräteihin sekä niin kotien kuin yritysten energiaremontteihin.

Muutos kohti hiilineutraalia taloutta ei tapahdu suurella loikalla vaan miljoonin pienin askelin. Siksi on syytä varmistaa, että jokainen eteenpäin astuva saa vanhan tilalle jotain uutta – mielellään jotain entistä parempaa. Muutos ei nimittäin ole sama asia kuin luopuminen. Siksi ilmastotoimet kulkevat käsi kädessä hyvinvointivaltion kehittämisen kanssa. Perusturvaa korotetaan, pienituloisten verotusta kevennetään, sosiaali- ja terveydenhuoltoa kehitetään ja koulutukseen panostetaan. Näin varmistetaan, että kaikki pysyvät mukana muutoksessa.

Maailman parhaan yhteiskuntamallin rakentamiseen on Suomessa pystytty ennenkin – nimenomaan vaikeina aikoina. Nykymuotoinen hyvinvointivaltio rakennettiin kahden maailmansodan raunioille. Samalla se rakennettiin halvan fossiilisen energian varaan. Nyt on täysin selvää, että tämä aika on ohi. Jopa Yhdysvaltain kovimmat kapitalistit vetävät sijoituksensa pois fossiilitaloudesta. Talouden rakenteiden korjaaminen vaatii sekä kasvavaa yritysvastuuta että määrätietoista politiikkaa. Saastuttaminen aiheuttaa suoraa haittaa, jolle on asetettava selkeä hintalappu.

Ei voi olla niin, että yhteistä ilmastoa saa pilata ilmaiseksi.

Saastuttamisen sijaan on tuettava uusien ratkaisujen kehittämistä, tutkimusta ja koulutusta. Talouden rakenteita on muutettava, koska ei ole kestävää valaa hyvinvointivaltion pohjaa auttamatta vanhanaikaisille ja saastuttaville toimintatavoille. Siksi tämä hallitus uudistaa koko verojärjestelmän ja käy läpi yritystuet tarkalla kammalla.

Kaiken on muututtava, sillä kuolleella planeetalla ei ole sen koommin velkakelloja kuin hyvinvointivaltiotakaan. Maailman ensimmäisen hiilineutraalin hyvinvointivaltion rakentaminen ei tapahdu helposti, hätäisesti tai ilmaiseksi, mutta silti se on tehtävä. Tällä tiellä meidän on jatkettava, jotta 2020-luvusta tehdään se vuosikymmen, kun maailma kääntyy vihdoinkin kestävän kehityksen tielle.

Iiris Suomela piti 17.12.2019 vihreän eduskuntaryhmän ryhmäpuheenvuoron hallituksen budjettiesityksestä vuodelle 2020. Lue koko puhe.