— Kerttu Hakala

Perhe

Länsi-Savon vaalikone (joka aukeaa yleisölle ilmeisesti huomenna) kysyi esitiedoissa mm. työnantajaa ja perhettä. Molemmalle oli valmis valikko, josta löytyi vaihtoehtoja joista mikään ei sopinut minuun. Olenko minä oikeasti kummajainen vai ovatko nämä kategoriat vaan niin mutkaisia? Ehkä molempaa. Työntantaja-kohdan jätin täyttämättä. Perhe-kohta tuntui musta tällä hetkellä tärkeältä. Ei vaalien kannalta, vaan oman elämäntilanteen hahmottamisen kannalta. Halusin siis vastata siihen jotain, mutta... Olisi pitänyt valita olenko naimaton, eronnut, avoliitossa, avioliitossa, leski, uusperheellinen vai rekisteröidyssä parisuhteessa (viimeisen olisi musta voinut tavallaan jättää poiskin, tai lähinnä laittaa samaan kohtaan "avioliitossa tai rekisteröidyssä parisuhteessa" - olisi sitten ehdokas voinut valita, kertooko tarkemmin että mitä sukupuolta kumppaninsa edustaa). Vaihtoehdoista mua kuvaa siis naimaton, mutta se kuvaa vain minua, ei mun perhettä! Mun perheeni muodostuu minusta ja lapsesta, mutta lapsikaan ei oikein vielä mene kategorioihin kun se ei ole syntynyt. Lasten lukumäärä -kohtaan kirjoitin silti numeron 1.