Maria Ohisalo

Puheenjohtaja, sisäministeri, kansanedustaja

Olen Itä-Helsingin Vesalassa syntynyt ja eri puolilla Itä-Helsinkiä kasvanut yhteiskuntatieteiden tohtori, kansanedustaja ja vihreiden puheenjohtaja. Pari vuotta elämästäni olen asunut, opiskellut ja työskennellyt myös Uppsalassa ja Tukholmassa, sekä opiskellut Pariisin Sorbonnessa ja pari kuukautta Oxfordin yliopistossa. Valmistuin Helsingin yliopistosta sosiaalipolitiikka pääaineenani vuonna 2011 ja väittelin tohtoriksi (sosiologia) Itä-Suomen yliopistosta kesällä 2017.

Olen terveydenhoitajan ja kirvesmiehen tytär. Minut on tuonut politiikkaan halu puolustaa ja uudistaa hyvinvointivaltiota ihmisiä tukevana rakenteena, ja tahto nostaa politiikan ytimeen köyhyyden ja eriarvoistumisen torjunnan teemat ja nämä yhdistettynä ilmastonmuutoksen vastaiseen työhön.

Työskentelen kansanedustajana ja sisäministerinä. Luottamustoimiani Vihreiden puheenjohtajuuden lisäksi ovat muun muassa Helsingin kaupunginvaltuuston ja Uudenmaan maakuntavaltuuston jäsenyydet. Vaikutan myös Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry:n liittovaltuustossa. Vapaa-ajallani pyöräilen ja keräilen retrovideopelejä.

Haluan nostaa Vihreitä entistä vahvemmin sote-osaajana ja liikkeenä, jolle köyhyyden ja eriarvoisuuden torjunta on politiikan keskiössä yhdessä ilmaston- ja ympäristönsuojelun kanssa. Haluan rakentaa liikettä, joka pohjaa politiikkansa tutkittuun tietoon ja tarjoaa kaikille mahdollisuuksia vaikuttaa.

Ministerin sihteeri
Jaana Söderman

Valtiosihteeri
Olli-Poika Parviainen