— Vaara Kirsti

VAALIRAHOITUS

Paljon on rahaa Suomen maassa käytetään vaalimainontaan. Hyvä. Pyörät pyörivät. Mainostoimistoille osa, painoille osa, lehdille, radiolle ja televisiolle osa. Pikkuisen jaettavaan rihkamaan, pikkuisen karkkikauppiaille. Kahvia kuluu, suomalaisesta vaalitilaisuudesta lienee mahdotonta puhua ilman kahvia. Ehkä on laskettu paljonko, sillä ei niin väliä. Mutta mistä tämä kaikki raha on kotoisin on mielenkiintoisempi kysymys. Vain eduskunnan ulkopuolisten ryhmien vaalirahoitus lienee omasta ja ystävien pussista. Sitten olemme me, jotka periaatteessa emme edes kysele yrityksiä tueksi. Istuvat kansanedustajat ovat voineet säästää ja heille lankeaa vielä vaalikampanjointiin aika yhteiskunnan rahoittamana. Mutta jos kampanjaan käytetään yli 100 000 euroa/ehdokas niin siinä ovat olleet ystävien ja kylänmiesten lisäksi suuria yrityksiä - myös valtion ja kuntien omistamia? Kun isäntämies Pohjanmaalla pistää seteleitä likoon, niin kysyn, mahtaako osa olla kiertänyttä peräti EU:n kautta? Yhä enemmän joka tapauksessa rahaa käytetään ja minusta olisi HYVIN, HYVIN tärkeää tietää mistä se kaikki tulee, jos se ei ole aivan omaa tai perittyä. Kova on hinku eduskuntaan, on myös meillä, joilla on vain omat rahat liossa. Itselläni muutama tuhat ja ystäviltä baskeriin kerätty kolehti yhtä ilmoitusta varten. Pitäisikö asiaa rajoittaa? Tuskin auttaa. Kiertäjiä löytyy ja keksijöille aukeaa uudet haasteet. Kun minulle vakuuteltiin taannoin, ettei voi olla uskottava ja tosissaan liikkeellä, mikäli ei ole TV mainosta, niin siihen saatoin sanoa vain, että siinä pienestä budjetista palaisi leijonan osa. Tottakai minustakin olisi kiva olla joka tolpassa ja joka ohjelmanvälissä naamallani toistelemassa hyvää sanomaani arkijärkisellä vakaumuksella. Mutta olen nainen, periaatteellinen vihreä. Edellisestä kerrasta viisastuneena käytän kerjäysenergiani suoraan toimintaan toreilla ja turuilla. Ja käyn työssä vaalikampanjoinnin lisäksi. Jos se, että kuva näkyy kaikkialla niin sitten vain suurella rahalla pääsee edustamaan kansaa. Suureelliset kampanjat herättävät aina epäilyksiä.
Jaa sivu: