Inka Hopsu

Kansanedustaja

Olen Vihreiden kansanedustaja, Espoon kaupunginvaltuutettu ja Uudenmaan maakuntahallituksen jäsen. Toimin eduskunnassa Ulkoasiain-, Ympäristö-, Valtiovarain- ja Suuressa valiokunnassa sekä Kehityspoliittisen toimikunnan puheenjohtajana. Kuulun myös Euroopan neuvoston ja ETYJ:n parlamentaarisiin valtuuskuntiin.

Kunnallispolitiikkaa olen tehnyt vuodesta 2008, kuusi vuotta valtuustoryhmän puheenjohtajana ja pitkään niin teknisessä lautakunnassa kuin opetus- ja varhaiskasvatuslautakunnan varapuheenjohtajana ja tällä kaudella kaupunginvaltuuston puheenjohtajanakin. Ennen kunnallispolitiikkaa toimin 12 vuotta kirkkovaltuutettuna.

Olen valmistunut luokanopettajaksi (kasvatustieteiden maisteri) Helsingin yliopistosta. Osan opinnoistani suoritin Tarton yliopistossa sekä Lontoon yliopiston Institute of Educationissa koulutus- ja kehityskysymyksiin perehtyen. Työkokemusta minulla on mm. kymmenkunta vuotta erityis- ja luokanopettajana sekä kuusi vuotta kehitysyhteistyöhankkeiden parissa Kirkon ulkomaanavun Opettajat ilman rajoja -verkoston yhteyspäällikkönä.

Kansainvälinen yhteistyö on kiinnostanut minua pitkään. Olenkin toiminut Maailman protestanttipartiolaisten puheenjohtajana sekä Suomen partiolaisten kansainvälisenä asiamiehenä ja Suomen partiolaisten hallituksessa. Kehitysyhteistyöhön olen päässyt syventymään myös mm. Kepan (nyk. Fingo) varapuheenjohtajana sekä Suomen edustajana UNESCO:n Teacher Task Force -työryhmän puheenjohtajana.

Olen kuusihenkisen uusperheen äiti. Lisäksi meillä vipeltää sekarotuinen tyttökoira. Menoa ja meininkiä piisaa. Olemme perheenä myös turvapaikanhakijoiden tukiperhe.

Vapaa-ajalla harrastan retkeilyä, tanssia, purjehdusta, mökkeilyä ja kaikenlaisia perheen kesken toteutettavia taide- ja kulttuurielämyksiä.

Politiikan kentällä teen työtä laadukkaan ja tasa-arvoisen koulutuksen puolustamiseksi. Panostus lapsiin, nuoriin ja perheisiin on satsaus koko maan tulevaisuuteen. Koulutuksesta on säästetty jo liian pitkään!

Oikeudenmukainen yhteiskunta tarvitsee hyvää sosiaaliturvaa ja työnteon pitää kannattaa aina. Ihmisten yhdenvertaisuus on lähtökohta, josta rakennetaan toimiva ja hyvinvoiva Suomi.

Maailman kriisien edessä emme saa heittäytyä toivottomaksi ja toimettomaksi. Työ rauhan saavuttamiseksi on entistä ajankohtaisempaa. Kehitysyhteistyö tukee ihmisoikeuksien toteutumista, ehkäisee pakolaisuutta ja vahvistaa globaalia turvallisuutta.

Avustaja
Ekim Özdemir