Krista Mikkonen

Kansanedustaja, Vihreän eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja

Olen sisäministeri sekä toisen kauden kansanedustaja Joensuusta. Ennen sisäministerikauttani toimin reilut kaksi vuotta ympäristö- ja ilmastoministerinä. Koulutukseltani olen biologi. Olen toiminut aktiivisesti ympäristöjärjestöissä ja lähdin politiikkaan, koska koin, että suoran toiminnan ja kulutusvalintojen lisäksi tarvitaan muutoksia rakenteisiin ja säännöksiin.

Emme voi jatkaa nykyisellä tavalla, jossa kulutamme enemmän kuin planeettamme kestää. Haluan rakentaa hiilineutraalia hyvinvointivaltiota, joka turvaa luonnon monimuotoisuuden ja perustuu kiertotalouteen. Yhteiskuntamme on muututtava perusteellisesti. Uusiutuvan energian vallankumouksella luodaan uutta työtä, ja Itä-Suomi on tässä avainasemassa. Kestävä talous toimii ympäristöä kunnioittaen.

Sisäministerinä haluan varmistaa, että Suomi on tulevaisuudessa entistä turvallisempi maa kaikille ihmisille ja ihmisryhmille, eli vähentää ihmisten välistä eriarvoisuutta. Suomalaisilla on suuri luottamus yhteiskuntaan ja toisiinsa. Turvallisuusviranomaisilla on merkittävä rooli siinä, että tämä luottamus säilyy. Luottamuksen kannalta on keskeistä, että turvallisuusviranomaiset pystyvät huolehtimaan tehtävistään asianmukaisesti.

Hyvinvointivaltiota ei saa purkaa, mutta on uskallettava muuttaa sen rakenteita vastaamaan tämän päivän arkea. Perustulo, työelämän ja perheen parempi yhteensovittaminen, työajan lyhentäminen elämäntilanteen mukaan ja yrittämisen helpottaminen ovat keinoja poistaa arjen epävarmuutta. Turvallinen lapsuus ja hyvä vanhuus kuuluvat kaikille. Haluan myös turvata laadukkaan koulutuksen, sillä vain osaamisella voimme pärjätä.

Olen sitkeä, sitoutunut ja aikaansaava vaikuttaja ja saanut tunnustusta työstäni yli puoluerajojen. Aikaisemmin olen toiminut Vihreiden varapuheenjohtajana ja Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtajana. Joensuun kaupunginvaltuustossa olen vaikuttanut vuodesta 2004.

Perheeseeni kuuluu kolme poikaa ja oluita paneva mies. Työkokemusta minulla on biologin työn lisäksi järjestökentältä seurakehittäjänä sekä jätehuoltoalalta. Lasten ollessa pieniä olin kotiäitinä. Osan tästä ajasta perheemme asui Keniassa. Harrastan lautapelejä ja kulttuurin kuluttamista.

Yhteystiedot:

Ministerin sihteeri

Jaana Söderman
jaana.soderman@govsec.fi

Valtiosihteeri

Akseli Koskela
akseli.koskela@govsec.fi

Avustajat

Erityisavustaja Jukka Vornanen (sisäinen turvallisuus)
jukka.vornanen@gov.fi

Erityisavustaja Mikko Jalo (pelastus, viestintä)
mikko.jalo@gov.fi