Krista Mikkonen

Ympäristö- ilmastoministeri, kansanedustaja

Olen ympäristö- ja ilmastoministeri sekä toisen kauden kansanedustaja Joensuusta. Koulutukseltani olen biologi. Olen toiminut aktiivisesti ympäristöjärjestöissä ja lähdin politiikkaan, koska koin, että suoran toiminnan ja kulutusvalintojen lisäksi tarvitaan muutoksia rakenteisiin ja säännöksiin.

Emme voi jatkaa nykyisellä tavalla, jossa kulutamme enemmän kuin planeettamme kestää. Haluan rakentaa hiilineutraalia hyvinvointivaltiota, joka turvaa luonnon monimuotoisuuden ja perustuu kiertotalouteen. Yhteiskuntamme on muututtava perusteellisesti. Uusiutuvan energian vallankumouksella luodaan uutta työtä, ja Itä-Suomi on tässä avainasemassa. Kestävä talous toimii ympäristöä kunnioittaen.

Hyvinvointivaltiota ei saa purkaa, mutta on uskallettava muuttaa sen rakenteita vastaamaan tämän päivän arkea. Perustulo, työelämän ja perheen parempi yhteensovittaminen, työajan lyhentäminen elämäntilanteen mukaan ja yrittämisen helpottaminen ovat keinoja poistaa arjen epävarmuutta. Turvallinen lapsuus ja hyvä vanhuus kuuluvat kaikille. Haluan myös turvata laadukkaan koulutuksen, sillä vain osaamisella voimme pärjätä.

Olen sitkeä, sitoutunut ja aikaansaava vaikuttaja ja saanut tunnustusta työstäni yli puoluerajojen. Ympäristö- ja ilmastoministerinä johdan ympäristöministeriötä ja koordinoin hallituksen ilmasto- ja energiapoliittisen ministeriryhmän työtä. Aikaisemmin olen toiminut Vihreiden varapuheenjohtajana ja Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtajana. Joensuun kaupunginvaltuustossa olen vaikuttanut vuodesta 2004.

Perheeseeni kuuluu kolme poikaa ja oluita paneva mies. Työkokemusta minulla on biologin työn lisäksi järjestökentältä seurakehittäjänä sekä jätehuoltoalalta. Lasten ollessa pieniä olin kotiäitinä. Osan tästä ajasta perheemme asui Keniassa. Harrastan lautapelejä ja kulttuurin kuluttamista.

Ministerin sihteeri
Kristina Tamminen
kristina.tamminen@ym.fi

Valtiosihteeri