Krista Mikkonen

Ympäristöministeri ja kansanedustaja

Haluan tasa-arvoisen Suomen, joka huolehtii ympäristöstään, suojelee luontoaan, pitää huolta heikoimmista, torjuu köyhyyttä ja kantaa globaalin vastuunsa.

Haluan turvata laadukkaan koulutuksen, sillä vain osaamisella voimme pärjätä. Uusiutuvan energian vallankumouksella luodaan uutta työtä, Itä-Suomi on tässä avainasemassa. Kestävä talous toimii ympäristöä kunnioittaen.

Hyvinvointivaltiota ei saa purkaa, mutta on uskallettava muuttaa sen rakenteita vastaamaan tämän päivän arkea. Perustulo, työelämän ja perheen parempi yhteensovittaminen, työajan lyhentäminen elämäntilanteen mukaan ja yrittämisen helpottaminen ovat keinoja poistaa arjen epävarmuutta. Turvallinen lapsuus ja hyvä vanhuus kuuluvat kaikille.

Eduskunnassa toimin vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtajana sekä puolustusvaliokunnan jäsenenä. Savo-Karjalan vaalipiirissä olen viidettä kautta Joensuun kaupunginvaltuustossa. Aikaisemmin olen toiminut puolueen varapuheenjohtajana sekä kaupunginvaltuustoryhmän ja vapaa-aikalautakunnan puheenjohtajana. Olen sitkeä, sitoutunut ja aikaansaava vaikuttaja, ja saanut tunnustusta työstäni yli puoluerajojen.

Perheeseeni kuuluu kolme kouluikäistä poikaa ja oluita paneva mies. Koulutukseltani olen biologi. Työkokemusta minulla on biologin työn lisäksi järjestökentältä seurakehittäjänä sekä jätehuoltoalalta. Lasten ollessa pieniä olin kotiäitinä, osan tästä ajasta perheemme asui Keniassa. Harrastan lautapelejä ja kulttuurin kuluttamista.

Ministerin sihteeri
Kristina Tamminen