Noora Koponen

Olen kahden lapsen äiti, fysioterapeutti, Espoon kaupunginvaltuutettu sekä ensimmäisen kauden
kansanedustaja. Kotona minulla on myös kaksi rakasta kissaa, Missu ja Minttu.

Toimin Hyvinvoiva Espoo -kehitysohjelman varapuheenjohtajana sekä autismiliiton kouluttamana kokemusasiantuntijana. Syksyllä 2020 julkaistiin esikoiskirjani ”Jos mä oon oikee – Nuutin tarina”. Alun alkaen ajauduin mukaan politiikkaan puolustaessani erityislasten opiskeluoikeuksia.

Politiikassa haluan olla jatkossakin henkilö, joka vie ihmisille tärkeitä asioita eteenpäin. Näen luottamustoimen hyvänä mahdollisuutena puhua ääneen ihmisten tarpeista ja oikeuksista, kuunnellen sitä viestiä, mitä kohtaamani ihmiset minulle tuovat. Erityistä huomiota haluan kiinnittää heihin, joiden oma ääni ei kanna.

Sosiaali- ja terveysvaliokunnassa nostan esiin ennaltaehkäisevän kuntoutuksen ja varhaisen tuen tärkeyttä ihan jokaisen ihmisryhmän kohdalla. Miksi hoitaisimme oiretta, kun voimme hoitaa syytä?

Lasten ja erilaisten oppijoiden hyvinvointi on tärkeää. Yksilöllistä tukea pitäisi saada ja ryhmäkokojen kasvu pysäyttää varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa. Oppimisrauhan ja -ympäristön turvaaminen on tärkeää, jotta kaikki lapset, myös erityistä tukea tarvitsevat, oppivat oikeaan aikaan oikeat asiat. Akateeminen tutkimus ja sen tuottama tieto on tärkeää, mutta myös meikäläisiä, joilla on ruohonjuuritason työtausta, tarvitaan. Nämä asiat ovat sellaisia asioita, joita nostan esiin sivistysvaliokunnassa.

Ympäristön tulevaisuudesta huolehtiessa tulee muistaa ihmisen rooli. Uupuneena kukaan ei jaksa rakentaa parempaa maailmaa tai taistella ilmastonmuutosta vastaan. Lopulta, sitä työtä meistä jokaisen on kyettävä tekemään.

Poliittinen avustaja Janne Hirvasvuopio