Pirkka-Pekka Petelius

Lastemme tulevaisuuden turvaaminen on kaikkein tärkeintä tässä ajassa. Ilmastonmuutoksen pysäyttäminen, luonnonsuojelun vahvistaminen, koulutukseen panostaminen aina varhaiskasvatuksesta korkeakouluihin ja yhdenvertaisuuden edistäminen ovat asioita, miksi valitsin Vihreät puolueekseni.

Politiikassa on ymmärrettävä menneisyyttä, mutta katse on aina oltava eteenpäin. Vihreät on tulevaisuuden puolue. Haluamme varmistaa, että myös tulevat sukupolvet saavat kuulla hömötiaisen äänen ja nauttia aarniometsän hiljaisuudesta. Lähimetsään on päästävä julkisilla kulkuvälineillä. Yhteiskuntaa on rakennettava aina luonnon ja ympäristön kantokyvyn rajoissa.

Eduskunnassa työni painottuu kolmeen valiokuntaan. Toimin tulevaisuusvaliokunnan varapuheenjohtajana ja sivistysvaliokunnan jäsenenä. Lisäksi olen ympäristövaliokunnan varajäsen. Toimin myös Pohjoismaiden neuvoston Suomeen valtuuskunnan varajäsenenä ja Sitran hallintoneuvoston jäsenenä. Kansanedustajana saan tehdä töitä niin koulutuksen, luonnon kuin yhteisen tulevaisuutemme eteen.

Olen tehnyt pitkään töitä kulttuurin ja taiteen parissa. Valmistuin Teatterikorkeakoulusta vuonna 1980. Olen työskennellyt näyttelijänä, käsikirjoittajana, tuottajana, ohjaajana, laulajana ja sanoittajana. Toimin myös Radio Suomen Luontoillan juontajana. Uskon, että monipuolinen työ- ja elämänkokemukseni auttaa minua edistämään kansakunnan parasta eduskunnassa. Uuden omaksumiskyky ja asioihin perehtyminen ovatkin vahvuuksiani nykyisessä luottamustehtävässäni.

Vapaa-ajalla liikun ja retkeilen luonnossa. Lisäksi luen historiaa ja kauno- sekä tietokirjallisuutta. Viime aikoina olen lukenut keskiajan historiasta. Viimeisimpänä luin kirjan ”Åbo från forntid till nutid”. Lukemisen vastapainona rakennan omaa arboretumia mökin pihapiiriin.

Ajattelen usein, että: “The best is yet to come.” Tämä pätee myös politiikassa. Vihreiden arvojen puolustaminen on välttämätöntä, jotta voimme jättää tämän maapallon elinvoimaisena myös tuleville sukupolville.

Eduskunta-avustaja
​Heidi Järvenpää