Tiina Elo

Kansanedustaja

Olen ensimmäisen kauden kansanedustaja Uudeltamaalta. Eduskunnassa toimin ympäristövaliokunnan varapuheenjohtajana, hallintovaliokunnan jäsenenä sekä liikenne- ja viestintävaliokunnan ja maa- ja metsätalousvaliokunnan varajäsenenä.

Koulutukseltani olen maatalous- ja metsätieteiden maisteri (pääaineena ympäristönsuojelu). Ennen kansanedustajan työtä toimin Vihreissä kunta-asioiden päällikkönä sekä Espoossa osa-aikaisena kaupunginhallituksen 1. varapuheenjohtajana. Kaupunginvaltuutettuna kotikaupungissani Espoossa olen toiminut vuodesta 2009 lähtien.

Politiikassa yksi keskeisimpiä tavoitteitani on ilmastokriisin ja luontokadon ratkaiseminen sosiaalisesti oikeudenmukaisella tavalla niin, että kaikki pysyvät mukana. Se tarkoittaa mittavia toimia niin energiantuotannossa, liikenteessä, maataloudessa kuin metsien käytössä. Päätökset on tehtävä parhaaseen olemassa olevaan tietoon perustuen. Hallinnon ja päätöksenteon on oltava avointa ja kansalaisia osallistavaa.

Luottamustoimissani kuntapolitiikassa olen keskittynyt muun muassa ympäristön- ja luonnonsuojeluun, ilmastokysymyksiin, kaupunkisuunnitteluun, kestävään liikkumiseen, asuntopolitiikkaan, sisäilmaongelmien ratkomiseen sekä hyvään hallintoon ja päätöksenteon avoimuuteen.

Perheeseeni kuuluu puoliso ja Jyväskylän yliopistossa liikuntabiologiaa opiskeleva tytär. Vapaa-ajalla harrastan liikuntaa ja pyöräilen ympäri vuoden. Rakastan metsäluontoa ja viihdyn viikonloppuisin mökillä. Olen vegaani ja iloitsen uusista kotimaisista kasvipohjaisista vaihtoehdoista markettien hyllyillä.

Nautin kulttuurista ja lukemisesta. Teatterissa, elokuvissa ja näyttelyissä käyn silloin tällöin. Lukemiseen on aikaa erityisesti lomilla.

Poliittinen avustaja Susanna Luukinen
p. 050 408 0021