Puoluekokous 2021: puoluesihteeriehdokas

Ehdolle puoluesihteeriksi on asetettu yksi ehdokas: Kaakkois-Suomen Vihreät, Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liitto sekä Espoon Vihreät esittävät tehtävään Veli Liikasta.

Haen jatkokautta puoluesihteerinä.

Olen mukana Vihreissä torjuakseni ilmastokriisin ja puolustaakseni ihmisten yhdenvertaista kohtelua. Puoluesihteerinä tehtävänäni on tukea kaikkia vihreitä toimijoita tässä työssä.

Olen 42-vuotias perheenisä ja kaupunginvaltuutettu Mikkelistä. Ennen puoluesihteerin tehtävää työskentelin nuorisotutkijana ja toimin puolueen varapuheenjohtajana 2017-2019 ja puoluehallituksessa vuodesta 2013 asti. Olen ollut monessa mukana niin piiritoiminnassa, vaaleissa ehdokkaana kuin puolueen työryhmätyössäkin.

Lähdin kaksi vuotta sitten rakentamaan Vihreistä entistä vahvempaa puolueorganisaatiota ja liikettä, joka tarjoaa ihmisille voimaa ja mahdollisuuksia maailman parantamiseen. Tämä työ on yhä kesken.

Olemme onnistuneet vahvistamaan puolueen tukea vihreille toimijoille, mutta ihmisten mukaan kutsuminen ja yhteisen liikkeen vahvistaminen ei ole ollut helppoa poikkeusolojen keskellä. Nyt koronasta ulospäin suunnattaessa tämä on päätavoitteeni jatkon suhteen. Siihen tarvitaan lisää yhteisiä kohtaamisia ja aktiivista poliittista keskustelua ja toistemme tsemppausta. Tulevaisuuden puolustaminen ei ole kevyttä työtä, ja siksi meidän vihreiden on pidettävä toisistamme huolta.

Kaikki ei ole mennyt putkeen. Takana on kirvelevä vaalitappio. Koko uusi puoluejohto on varmasti motivoitunut löytämään uuden vaihteen silmään, jotta ihmisten luottamus Vihreiden pitkäjänteiseen työhön paremman maailman rakentamiseksi vahvistuu. Pyrin osaltani tekemään parhaani toimivan tasapainon löytämiseksi puolueen sisällä ja erilaisten tavoitteiden välillä. Virheistä on opittava, mutta myös onnistumisista tulee pitää kiinni.

Takana on poikkeuksellisen vaativa ja tiivis kahden vuoden kausi. Olen tyytyväinen, että olen saanut uurastaa sen läpi tämän sisukkaan porukan kanssa ja todistaa konkreettisia vihreitä sankaritekoja joka puolella maata. Se on ollut suuri kunnia.

Tappioista huolimatta Vihreät on säilyttänyt vahvan aseman Suomen kunnissa. Se on näkynyt kesän uutisissa kuntien luottamustehtävien täyttämisessä, ja se näkyy uusien vihreiden kuntapäättäjien innossa. Näissä vaaleissa nähtiin monen tulevaisuuden kärkivaikuttajan läpimurto. Olen valtavan ylpeä vihreiden ehdokkaiden ja puurtajien työstä vaalituloksen eteen. Seuraavaksi vihreitä tarvitaan turvaamaan hyvinvointipalvelujen tulevaisuus aluevaaleissa, ja kahden vuoden päässä häämöttävät eduskuntavaalit.
Haluan olla työlläni tukemassa teitä kaikkia ja jatkaa vahvan vihreän puolueliikkeen rakennustyötä.