Puoluekokous 2022 - oheistilaisuudet

Joensuun puoluekokouksen yhteydessä järjestetään useita oheistilaisuuksia, joiden tiedot kerätään tälle sivulle.

Perjantai 20.5.

klo 10–12 Kestävä metsätalous – mitä se on? Aiheesta keskustelemassa ovat MEP Ville Niinistö, Suomen Luontopaneelin johtaja professori Janne Kotiaho, Itä-Suomen yliopiston dosentti Ninni Saarinen ja Pohjois-Karjalan Maakuntaliiton metsä- ja ilmastoasiantuntija Sari Koivula. Paikka: Educa 100 -auditorio, Tulliportinkatu 1. Järjestää: Järjestää: Pohjois-Karjalan maakuntaliitto, Itä-Suomen yliopisto, Euroopan parlamentin vihreät / EVA. Tarkempi ohjelma.

klo 18–20 Vihreiden nuorten puistoetkot. Paikka: Ilosaari.

klo 20–22 Vihreiden Naisten etkot. Teatteriravintolan lasiterassilla, Rantakatu 20. Tapahtuma Facebookissa

Kokouspaikalla lauantaina ja sunnuntaina

Vihreitä miehiä -valokuvanäyttely. Avajaiset lauantaina klo 9.30. Puoluekokouksessa ensiesityksensä saa valokuvaaja (VAT) Salla Merikukan kokoama Vihreitä miehiä -valokuvateos, joka selvittää vuoden kysytyintä kysymystä: Onko vihreissä miehille tilaa? Näyttely on pystytetty kokouksen näyttelyalueelle ja on siellä esillä koko kokouksen ajan. Näyttely on Vihreä sivistysliitto ry:n vuoden 2022 kulttuuriteko.

Opintokeskus Vision ja Ajatuspaja Vision ständi. Julkaisujen myyntiä ja infoa koulutustoiminnasta.

Järjestöjen esittelypisteet. Useat yhteistyökumppanit esittelevät toimintaansa (mm. MTK, SAK, Demo Finland, Pohjolan Voima, Akava, Keva, Kasvimaa, Suomen YK-liitto, JHL, Sailab – MecTech Finland). Tutustu tarjontaan aulassa!

Lauantai 21.5.

klo 13.00–13.50 Kaivoslain uudistus. Aiheesta alustaa Suomen luonnonsuojeluliiton kaivoskoordinaattori Anna Pulkka ja lakiuudistusta kommentoi kansanedustaja Mari Holopainen. Lisäksi keskustellaan myös korkeimman hallinto-oikeuden päätösten (Soklin kaivos, BASFin ja Finnpulpin tehtaat) vaikutuksista tuleviin lupaprosesseihin ja viranomaistoimintaan. Juontajana toimii Lapin Vihreiden puheenjohtaja Tiina Huilaja. Tapahtuman järjestää Lapin Vihreät ry – Lappi Ruonát rs. Tapahtuma Facebookissa Paikka: yliopiston Aurora-rakennus, Yliopistonkatu 2, tila AU205.

klo 13.00–13.50  Vihreät turvallisuuspoliittiseksi suunnannäyttäjäksi. Vihreä miesliike ja kansanedustaja Hanna Holopainen järjestävät sivutapahtuman Suomen kokonaisturvallisuudesta ja Vihreiden paikasta turvallisuuspoliittisena keskustelijana. Ukrainan sota ja Venäjän toimet ovat muuttaneet turvallisuuspoliittista ympäristöä. Kokonaisturvallisuus ja varautuminen tarkoittaa sotilaallisen liittoutumisen lisäksi uutta näkökulmaa yleiseen asevelvollisuuteen ja kriisinhallintaan. Vihreillä on mahdollisuus määritellä turvallisuuspoliittisen keskustelun painopisteitä ja asemoida itsensä uudelleen asiantuntijapuolueena. Paikka: yliopiston Aurora-rakennus, Yliopistonkatu 2, tila AU206. Tilaisuus Facebookissa

klo 13–13.50 Energia-ala on ilmastonmuutoksen ratkaisija – seuraavaksi on pysäytettävä luontokato!
Energia-ala haluaa ratkaista ilmastohaasteen käsikädessä luontokadon kanssa. Biodiversiteettikysymykset koskettavat energia-alaa useista näkökulmista. Biodiversiteetti ja useat energia-alan toiminnot linkittyvät ilmastonmuutoksen torjuntaan ja kiertotalouden edistämiseen. Energia-ala on valmistellut omaa biodiversiteettitiekarttaa, jonka tavoitteena on vahvistaa ja laajentaa energia-alan vastuullisuustyötä sitoutumalla luontokatoa koskeviin toimiin. Mukana keskustelemassa Ville Niinistö. Tarjolla maittavia lounasleipiä. Paikka: yliopiston Aurora-rakennus, Yliopistonkatu 2, auditorio AU204.

klo 14.00–14.50 Miten EU vastaa Venäjän uhkaan? Venäjän raaka hyökkäys Ukrainaan on järkyttänyt Euroopan turvallisuutta. Miten EU on onnistunut vastauksessaan Venäjän hyökkäyssotaan ja mitä keinoja unionilla on torjua Venäjän aggressioita? Vihreiden euroedustajat Alviina Alametsä ja Heidi Hautala keskustelevat Euroopan unionin tulevaisuudesta Ukrainan sodan varjossa. Keskustelua vetää Verkkomedia Verden toimitusjohtaja Leena Brandt. Järjestäjä: Euroopan parlamentin vihreät / EVA.  Tapahtuma FacebookissaPaikka: yliopiston Aurora-rakennus, Yliopistonkatu 2, auditorio AU100.

klo 14.00–14.50 Koulutuspoliittinen tapaaminen. Hei vihreä opetus-ja koulutusalan vaikuttaja! Tule tapaamaan toisia sivistyksen puolustajia ja pohtimaan, kuinka vahvistamme yhteistyötä, keskustelua ja näkyvyyttä koulutuspolitiikassa. Tarjolla myös tiivis asiantuntijakatsaus Ukrainan koulutusjärjestelmään ja Suomen koulutuksen kehitysyhteistyöhön maassa. Ajankohtaisena kysymyksenä, miten parhaiten tukisimme Ukrainasta Suomeen tulleiden koulutusta. Järjestää kansanedustaja Inka Hopsu. Paikka: yliopiston Aurora-rakennus, Yliopistonkatu 2, tila AU202.

klo 14.00–14.50 Ikävihreiden tapaaminen. Tervetuloa kaikki ikäihmisten asioista kiinnostuneet. Käydään keskustelua Vihreiden vanhuuseläkeläisten tulevaisuudesta. Järj. Ikävihreät ry. Paikka: yliopiston Aurora-rakennus, Yliopistonkatu 2, tila AU204.

klo 14.00–14.50 Kansalaisten ja kuntien varautuminen häiriötilanteisiin. Erilaiset häiriötilanteet voivat lisääntyä yhteiskunnassa Suomen muuttuneen turvallisuusympäristön vuoksi. Uudessa maailmantilanteessa myös informaatiovaikuttaminen kiihtyy. Miten kuntapäättäjät voivat edistää turvallisuusuhkiin varautumista? Entä miten jokainen meistä voi omassa kotitaloudessaan parantaa varautumistaan? Keskustelua vetää sisäministeri Krista Mikkonen. Mukana tilaisuudessa ovat Joensuun kaupungin valmius- ja turvallisuuspäällikkö Ville Leinonen sekä tietokirjailija Rysky Riiheläinen. Paikka: yliopiston Aurora-rakennus, Yliopistonkatu 2, tila AU111.

klo 14.00–14.50 Kuuma energiakeskustelu. Energia – emme voi elää hetkeäkään ilman sitä. Koko energiajärjestelmä on murroksessa ja samalla olemme matkalla kohti hiilidioksidineutraalia tulevaisuutta. Mitä seuraavan eduskunnan tulisi tehdä hiilineutraaliustavoitteiden saavuttamiseksi? Millä keinoilla Suomi saavuttaa vahvemman energiaomavaraisuuden? Energian ammattilaiset heittävät ilmaan haasteet ja mahdollisuudet – miten niihin vastaa vihreiden energia-asiantuntija ja varapuheenjohtaja Atte Harjanne? Tule ja haasta energia-alan edustajat kysymyksilläsi. Paikalla keskustelemassa ja vastaamassa kysymyksiin Harjanteen lisäksi Anni Mikkonen, Suomen Tuulivoimayhdistys ry, Toivo Hurme, Paikallisvoima ry sekä Hannes Tuohiniitty, Bioenergia ry. Järjestäjät: Suomen Tuulivoimayhdistys ry, Paikallisvoima ry ja Bioenergia ry. Paikka: yliopiston Aurora-rakennus, Yliopistonkatu 2, tila AU206. Tapahtuma Facebookissa

klo 18.00 (18.30?) Aloitetyöryhmät kokoontuvat Hotelli Kimmelissä, kokoustilat Linnunlahti 1 ja 2.

klo 19–24  Kokouksen iltabileet. Hotelli Kimmel. Esiintymässä big band RytmiHäiriköt. Maksuton.

Sunnuntai 22.5.

klo 7.00–n. 8.30 Linturetki Noljakan luontopolulle.   Noin 2,5 km pitkä luontopolku kulkee Höytäisen kanavan suiston linnustollisesti merkittävällä luonnonsuojelualueella. Oppaina Anniina Kontiokorpi ja Krista MikkonenLisätietoa  Lähtö ja paluu Hotelli Kimmelistä; paluumatkalla voi jäädä pois yliopiston kohdalla (järjestöjen aamutapaamiset). Hanki retki verkkokaupastamme (vielä ehtii!). Hinta 10 euroa.

klo 8.30–9.50  Järjestöjen aamutapaamisia kokouspaikan viereisen yliopiston tiloissa. Lisätietoa omalta piiri- tai liittojärjestöltä.

klo 12.30–13.30 Lounastauko; osta lounaslipuke  viimeistään 12.5. verkkokaupastamme