Puoluekokous 2023 - oheistilaisuudet

Seinäjoen puoluekokouksen yhteydessä järjestetään useita oheistilaisuuksia, joiden tiedot kerätään tälle sivulle.

Perjantai 9.6.

Etkobileet. Ohjelmassa:
klo 19-20 Venäjä vihrein silmin -kirjan paneeli: Paneelissa ovat keskustelemassa kirjan esipuheen laatinut ulkoministeri Pekka Haavisto sekä vihreät Venäjä-politiikan aktiiviharrastajat Yuri Birjulin ja Riikka Kevo. Keskustelun vetää Vihreiden ulko- ja turvallisuuspoliittisen työryhmän toinen pj. Santeri Leinonen.

klo 21-22 Vihreät Euroopan parlamentissa: Kohti EU-vaaleja 2024. Tervetuloa keskustelemaan Alviina Alametsän, Heidi Hautalan ja Ville Niinistön kanssa tulevista EU-vaaleista ja vihreistä Euroopan parlamentissa sekä nauttimaan skumpasta & holittomasta skumpasta!

Klo 22 alkaen iltaa tahdittaa DJ. Etkoille ovat tervetulleita kaikki kiinnostuneet! Tilaisuus on K-18 ja siellä noudatetaan turvallisemman tilan periaatteita. Tila on esteetön. Paikka: Taphouse 60100, Kalevankatu 2Tapahtuma Facebookissa

Kokouspaikalla lauantaina ja sunnuntaina

Opintokeskus Vision ja Ajatuspaja Vision ständi. Julkaisujen myyntiä ja infoa koulutustoiminnasta (vain lauantaina).

Järjestöjen esittelypisteet. Useat yhteistyökumppanit esittelevät toimintaansa: SAK, JHL, Etelä-Pohjanman liitto, Suomen Tuulivoimayhdistys, Demo Finland, Monimuotoiset perheet -verkosto, Ammattiliitto Pro, Seinäjoen yliopistokeskus, Viite, Vihreät. Tutustu tarjontaan kokoustilan vieressä!

Lauantai 10.6.

klo 8.45 Vihreä työelämä 2020-luvulla -pamfletin kirjoittajien aamiaistapaaminen. Tavoittelemme seuraavan valtuuston työohjelmaan työelämäkysymyksiä käsittelevää ohjelmaa, ja kutsumme myötämieliset pohtimaan asian edistämistä kanssamme. Samalla voidaan vaihtaa kuulumisia ja ajatuksia ajankohtaisista työelämäkysymyksistä. Aamiainen on hotellin majoittujille ilmainen ja muille omakustanteinen. Paikka: Sokos Hotel Vaakuna.

Kokouksen lounastauolla:

13.00–13.50  Työntekijät reilun vihreän siirtymän mahdollistajana. Mikä on työntekijöiden rooli kun rakennetaan ekologisesti kestävää Suomea – onko sitä ja mitä se tarkoittaa? Keskustelijoina SAK:n kansainvälisten asioiden asiantuntija, ilmastopolitiikan vastaava Pia Björkbacka ja JHL:n erityisasiantuntija Anna Korpikoski. Kokoustila Komia (käynti ravintolan perältä).

13.00–13.50  Stadi + Lande = :green_heart:

Vihreä politiikka näyttää erilaiselta kaupungeissa ja maaseudulla, stadissa ja landella. Nämä eroavaisuudet ovat vuosien varrella herättäneet Vihreiden sisällä tunteita ja mielipiteitä. Tässä lämminhenkisessä keskustelussa pyritään syventämään ymmärrystä kaupunki- ja maaseutupolitiikasta. Keskustelemassa kansanedustajat Fatim Diarra Helsingistä ja Krista Mikkonen Joensuusta. Myös yleisö voi osallistua keskusteluun.
Keskustelua fasilitoi Opintokeskus Vision Maia Fandi. Keskustelussa noudatetaan rakentavan keskustelun pelisääntöjä. Kokoustila 141A

13.00–14.30 Työpaja: Korvaa itsesi tekoälyllä. Viitteen järjestämässä työpajassa harjoitellaan generatiivisen tekoälyn ohjeistuksen suunnittelua (prompt engineering) pienissä tiimeissä, joiden tehtävä on päästä sovittuun tavoitteeseen tekoälyn avulla. Tiimien apuna ovat tekoälyyn vihkiytyneet asiantuntijat. Osallistuminen ei edellytä esitietoja tekoälystä, mutta ota mielellään oma tietokoneesi mukaan. 45 min työpajan aloitukset klo 13.00 ja 13.45. Kokoustila B90.

13.30–14.30  Suomen koulutustason nostaminen – ratkaisuna hajauttaminen, keskittäminen vai jotain muuta?

• 13.30 Tilaisuuden avaus – Koulutustaso ja korkeakoulutuksen alueellinen saatavuus​
    Miika Laurila, yhteyspäällikkö, Etelä-Pohjanmaan liitto​
  • 13.45 Suomen korkeakoulujärjestelmän alueellinen muotoutuminen ja tulevaisuus
    Sami Moisio, professori, Helsingin yliopisto​
  • 14.05 Keskustelupaneeli – Millaista koulutuspolitiikkaa Suomi tarvitsee?
    Sami Moisio, professori, Helsingin yliopisto​
    Jaakko Hallila​, rehtori, Seinäjoen ammattikorkeakoulu
    Bella Forsgrén, kansanedustaja​, Vihreät
    Laura Ala-Kokko, kaupunginvaltuutettu, Vihreät
  • 14.30 Tilaisuus päättyy

Paikka: Kokoustila 140 A. Järjestää: Etelä-Pohjanmaan liitto

16.30–17.00 (kahvitauolla): Roustaa tuulivoimasta! Tervetuloa kysymään se aina askarruttanut erityisen hankala kysymys tuulivoimasta, nyt saa roustata. Jos tarpeeksi vaikeaa kysymystä ei ole mielenpäällä, niin sellaisen voi keksiä myös omasta päästään. Suomen Tuulivoimayhdistys laittaa faktat sitten paikoilleen. Kokoustila 71 A.

16.30–17.15 (kahvitauolla): EU:n yritysvastuulaki nyt – vastuullinen liiketoiminta valtavirtaan. Tervetuloa keskustelemaan yritysvastuun tulevaisuudesta sekä kuulemaan ajankohtaisimmat kuulumiset EU:n yritysvastuudirektiivin etenemisestä. Mukana keskustelussa SAK:n kansainvälisten asioiden asiantuntija Pia Björkbacka, tutkija Mari Holopainen sekä MEP Heidi Hautala. Järjestää MEP Heidi Hautala. Kokoustila 270A. Tilaisuus Facebookissa

16.30–17.15 (kahvitauolla): Politiikan pulinapöydät kutsuvat keskustelemaan vapaamuotoisesti erilaisista teemoista. Nappaa kahvi mukaan ja liity sinua kiinnostavaan keskusteluun! Löydät teemapöydät ravintolasta.

• Onnistumisten nostaminen paikallispolitiikassa / Jaakko Stenhäll, Tampereen Vihreät
  • Yhdistystoiminnan kehittäminen / Jyri-Petteri Paloposki, Turun Vihreät
  • Oppositiokauden politiikan kärjet / Atte Harjanne, eduskuntaryhmän puheenjohtaja ja Fatim Diarra, kansanedustaja
  • Vihreän sotepolitiikan kärjet aluevaltuustoissa / Mirka Soinikoski, aluevaltuutettu
  • Vihreä veropolitiikka / Sarianna Mankki, puolueen poliittinen suunnittelija

klo 17–19 Maaseutu- ja erävihreät ry:n tapaaminen. Kokoustila Kuvaja (B-hallissa)

klo 19.30–02  Iltabileet Rytmikorjaamolla, Vaasantie 11. Ohjelmassa Groove Brothers, karaoke, jalkapallon miesten Mestarien liigan loppuottelu.

Sunnuntai 11.6.

klo 12.30–13.30 Lounastauko

klo 12.30–13.00 Verden tulevaisuus? Tule mukaan keskustelemaan millaisena näet vihreän journalismin tulevaisuuden! Tarvitaanko vihreille omaa journalistista julkaisua vai riittävätkö blogit ja puolueen viestintä? Vaalituloksesta johtuen puolueen Verdelle maksama tuki lakkaa, mutta sen ei tarvitse tarkoittaa lehden loppua. Mitä vaihtoehtoja meillä on? Etsitäänkö rahoitusta muualta vai jatketaanko toistaiseksi vapaaehtoisvoimin? Onko sinulla journalistista osaamista tai halua oppia ja haluat mukaan Verden tiimiin? Miten kehittäisit Verdeä? Tervetuloa mukaan keskustelemaan! Tapahtuma Facebookissa. Paikka: kokoustila 270 A.

klo 13.00–13.45 Miehet mukaan vihreään puolueeseen. Vihreän kannatuspohjan monipuolistamisesta on keskusteltu paljon puolueen sisällä ja ulkopuolella. Millä tavalla Vihreät voi tavoittaa paremmin miehiä, lisätä kannatustaan ja huomioida politiikassaan erilaiset mies- ja poikaerityiset teemat? Tule mukaan keskustelemaan ja kuuntelemaan Vihreän miesliikkeen ja Hanna Holopaisen järjestämään paneelikeskusteluun! Paikka: kokoustila 141 A. Tilaisuus Facebookissa