Tietoa Vihreiden puheenjohtajavalinnasta

Vihreille valitaan kesällä puheenjohtaja jäsenäänestyksen pohjalta. Jäsenäänestyksen tulos julkistetaan puoluekokouksessa Seinäjoella 10.6.2023.

Puheenjohtajiksi ovat jäsenäänestyksessä ehdolla kansanedustajat Saara Hyrkkö Espoosta sekä Sofia Virta Kaarinasta.

Tutustu ehdokkaisiin

Puheenjohtajaehdokkaille järjestetään useita paneelikeskusteluita ympäri maata. Laajimmat näistä ovat 13.5. Helsingissä Musiikkitalolla sekä 23.5. Tampereella Technopoliksella.

Katso puheenjohtajapaneelin tallenne

Vaali toimitetaan sähköisellä vaalialustalla. Äänestysaika alkaa maanantaina 29.5. ja päättyy torstaina 8.6. klo 12.

Äänioikeus on kaikilla puolueen henkilöjäsenillä, jotka ovat maksaneet vuoden 2022 jäsenmaksun tai vuoden 2023 jäsenmaksun 14.5.2023 mennessä poislukien eronneet, erotetut ja sitoutumattomaksi ilmoittautuneet. Jäsen voi tarkistaa jäsenmaksujensa tilanteen asiointipalvelusta. Käyttäjätunnuksena toimii rekisterissä oleva sähköpostiosoite. Tähän osoitteeseen lähetetään myös äänestyslinkki. (Ongelmatilanteissa yhteys jasenasiat@vihreat.fi.)

Koska asetettuja ehdokkaita on kaksi, jäsenäänestys suoritetaan yksinkertaisena enemmistövaalina, jossa enemmän ääniä saanut voittaa.

Vihreillä on vuodesta 2008 alkaen ollut voimassa päätös järjestää jäsenäänestys, mikäli ehdokkaita asetetaan useampia kuin yksi. Jäsenäänestys on järjestetty kaksi kertaa aiemmin.

Jäsenäänestys on muodollisesti neuvoa-antava, mutta jäsenäänestyksen tulosta pidetään puoluekokousta poliittisesti sitovana. Sen varmistamiseksi, että jäsenäänestys edustaa jäsenistön tahtoa, äänestyksen tulos lasketaan vain, jos jäsenäänestykseen osallistuu vähintään puolet äänioikeutetuista jäsenistä. Edellisessä jäsenäänestyksessä vuonna 2017 äänestysprosentti oli 66 %.

Päivittyvää tietoa puoluekokouksesta löytyy täältä.

Jäsenäänestyksen vaalijärjestykseen voit tutustua täällä.