Kuntavaalit

Kunnallisvaalit 1984:
Ehdokkaita asetettiin 69 kunnassa, yhteensä 334 ehdokasta.
Valtuutettuja meni läpi 50 kunnassa yhteensä 107 henkilöä.
Vihreiden äänisaalis 76 441 ääntä (2,8 %; kunnissa, joissa ehdokkaita 6,4 %).

Kunnallisvaalit 1988:
Vihreä liitto rp:n listat: 4 208 ääntä (0,2 %)
Vihreät yhteislistat 57 373 ääntä (2,2 %)
Ehdokkaita asetettiin n. 72 kunnassa. Vihreä liitto rp:n ehdokkaita oli yhteensä 48 ja vihreiden yhteislistojen ehdokkaita 430. Valtuutettuja tuli 55 kunnassa, yhteensä 100 valtuutettua
(Vihreät olivat monessa kunnassa sitoutumattomilla yhteislistoilla. Nämä puuttuvat oheisista luvuista.)

Kunnallisvaalit 1992:
Ehdokkaita asetettiin 209 kunnassa (1 257 ehdokasta)
Tulos: 184 787 ääntä (6,9 %) ja 343 valtuutettua 140 kunnassa

Kunnallisvaalit 1996:
Ehdokkaita asetettiin 179 kunnassa (1 476 ehdokasta)
Tulos: 148 743 ääntä (6,3 %) ja 291 valtuutettua 122 kunnassa

Kunnallisvaalit 2000:
Ehdokkaita asetettiin 180 kunnassa (1 614 ehdokasta: 819 naista ja 795 miestä).
Tulos: 171 707 ääntä (7,7 %) ja 338 valtuutettua (198 naista, 140 miestä) 128 kunnassa.
Vaalien www-sivut ja tarkemmat tulokset

Kunnallisvaalit 2004:
Ehdokkaita asetettiin 186 kunnassa (1 828 ehdokasta: 967 naista ja 861 miestä).
Tulos: 175 933 ääntä (7,4 %) ja 314 valtuutettua (198 naista, 116 miestä) 128 kunnassa.
Vaalien www-sivut ja tarkemmat tulokset

Kunnallisvaalit 2008:
Ehdokkaita asetettiin 182 kunnassa (2 192 ehdokasta: 1 245 naista ja 947 miestä).
Tulos: 228 277 ääntä (8,9 %) ja 370 valtuutettua (237 naista, 133 miestä) 135 kunnassa.

Kunnallisvaalit 2012:
Ehdokkaita asetettiin 186 kunnassa, yhteensä 2 299 ehdokasta, joista naisia 56,8 %. Tarkempia tietoja Tilastokeskukselta.
Tulos: 213 100 ääntä (8,5 %) ja 323 valtuutettua 126 kunnassa.

Kuntavaalit 2017:
Ehdokkaita asetettiin 189 kunnassa, yhteensä 2 600 ehdokasta, joista naisia 58 % (1 505).
Tulos: 320 237 ääntä (12,5 %) ja 534 valtuutettua 153 kunnassa

Kuntavaalit 2021:
Ehdokkaita asetettiin 203 kunnassa, yhteensä 2 803 ehdokasta.
Tulos: 259 104 ääntä (10,6 %) ja 433 valtuutettua 146 kunnassa

Eduskuntavaalit

Tietoja vanhoista kansanedustajista löytyy eduskunnan sivuilta.

Eduskuntavaalit 1983:
Ehdokkaita asetettiin 7 vaalipiirissä 14:stä, yhteensä 45 ehdokasta.
Tulos: 43 754 ääntä (1,4 %) – 2 kansanedustajaa
kansanedustajiksi Kalle Könkkölä (Helsinki) ja Ville Komsi (Uusimaa)

Eduskuntavaalit 1987:
Ehdokkaita asetettiin kaikissa vaalipiireissä.
Tulos: 115 988 ääntä (4,0 %) – 4 kansanedustajaa
kansanedustajiksi Pekka Haavisto, Osmo Soininvaara (Helsinki), Eero Paloheimo (Uusimaa) ja Erkki Pulliainen (Oulu)

Eduskuntavaalit 1991:
Ensimmäiset eduskuntavaalit rekisteröitynä puolueena.
Tulos: 185 894 ääntä (6,8 %) – 10 kansanedustajaa
kansanedustajiksi Heidi Hautala, Pekka Haavisto ja Hannele Luukkainen (Helsinki), Ulla Anttila, Paavo Nikula ja Eero Paloheimo (Uusimaa), Pekka Räty (Häme E), Satu Hassi (Häme P), Tuija Maaret Pykäläinen (Kymi) ja Erkki Pulliainen (Oulu)

Eduskuntavaalit 1995:
Tulos: 181 198 ääntä (6,5 %) – 9 kansanedustajaa
kansanedustajiksi Tuija Brax, Irina Krohn ja Osmo Soininvaara (Helsinki), Ulla Anttila ja Paavo Nikula (Uusimaa), Janina Andersson (Turku E), Satu Hassi (Häme P), Tuija Maaret Pykäläinen (Kymi) ja Erkki Pulliainen (Oulu). Vuonna 1998 Nikula valittiin oikeuskansleriksi ja hänen paikalleen Eduskuntaan nousi Rauha-Maria Mertjärvi.

Eduskuntavaalit 1999:
Tulos: 194 846 ääntä (7,3 %) – 11 kansanedustajaa
kansanedustajiksi Tuija Brax, Irina Krohn, Osmo Soininvaara ja Anni Sinnemäki (Helsinki), Ulla Anttila, Merikukka Forsius ja Rauha-Maria Mertjärvi (Uusimaa), Janina Andersson (Varsinais-Suomi), Satu Hassi (Pirkanmaa), Kirsi Ojansuu (Häme) ja Erkki Pulliainen (Oulu)

Eduskuntavaalit 2003:
Tulos: 223 564 ääntä (8,0 %) – 14 kansanedustajaa
kansanedustajiksi Tuija Brax, Irina Krohn, Osmo Soininvaara ja Anni Sinnemäki (Helsinki), Ulla Anttila, Heidi Hautala, Merikukka Forsius ja Jyrki Kasvi (Uusimaa), Janina Andersson (Varsinais-Suomi), Satu Hassi, Rosa Meriläinen (Pirkanmaa), Kirsi Ojansuu (Häme), Tarja Cronberg (Pohjois-Karjala) ja Erkki Pulliainen (Oulu).
Kesken kauden eduskuntaan nousivat Oras Tynkkynen (Hassin tilalle hänen siirryttyään Euroopan parlamenttiin) ja Johanna Sumuvuori (Krohnin tilalle hänen siirryttyän Suomen elokuvasäätiöön).
Vihreiden ehdokkaiden äänimäärät
Ehdokaslistat ja tulokset

Eduskuntavaalit 2007
Tulos: 234 429 ääntä (8,5 %) – 15 kansanedustajaa
kansanedustajiksi Tuija Brax, Anni Sinnemäki, Pekka Haavisto, Johanna Sumuvuori ja Outi Alanko-Kahiluoto (Helsinki), Heidi Hautala, Jyrki Kasvi, Johanna Karimäki ja Merikukka Forsius (Uusimaa), Janina Andersson ja Ville Niinistö (Varsinais-Suomi), Oras Tynkkynen (Pirkanmaa), Kirsi Ojansuu (Häme), Heli Järvinen (Etelä-Savo) ja Erkki Pulliainen (Oulu).

Vaalikauden aikana Forsius siirtyi Kokoomuksen eduskuntaryhmään.

Eduskuntavaalit 2011:
Tulos: 213 172 ääntä (7,3 %) – 10 kansanedustajaa
kansanedustajiksi Outi Alanko-Kahiluoto, Pekka Haavisto, Anni Sinnemäki, Osmo Soininvaara (Helsinki), Tuija Brax, Johanna Karimäki, Jani Toivola (Uusimaa), Ville Niinistö (Varsinais-Suomi), Oras Tynkkynen (Pirkanmaa) ja Satu Haapanen (Oulu).

Eduskuntavaalit 2015:
Tulos: 253 102 ääntä (8,5 %) – 15 kansanedustajaa
kansanedustajiksi Outi Alanko-Kahiluoto, Pekka Haavisto, Emma Kari, Antero Vartia, Ozan Yanar (Helsinki), Johanna Karimäki, Jyrki Kasvi, Jani Toivola (Uusimaa), Ville Niinistö (Varsinais-Suomi), Satu Hassi, Olli-Poika Parviainen (Pirkanmaa), Hanna Halmeenpää (Oulun piiri), Touko Aalto (Keski-Suomi), Krista Mikkonen (Savo-Karjala) ja Heli Järvinen (Kaakkois-Suomi).

Eduskuntavaalit 2019:
Tulos: 354 194 ääntä (11,5 %) – 20 kansanedustajaa
kansanedustajiksi Outi Alanko-Kahiluoto, Pekka Haavisto, Atte Harjanne, Mari Holopainen, Emma Kari, Maria Ohisalo (Helsinki), Tiina Elo, Inka Hopsu, Saara Hyrkkö, Noora Koponen, Pirkka-Pekka Petelius (Uusimaa), Sofia Virta (Varsinais-Suomi), Mirka Soinikoski (Häme), Satu Hassi, Iiris Suomela (Pirkanmaa), Jenni Pitko (Oulun piiri), Bella Forsgrén (Keski-Suomi), Krista Mikkonen (Savo-Karjala), Hanna Holopainen, Heli Järvinen (Kaakkois-Suomi).

Eduskuntavaalit 2023:
Tulos: 217 795 ääntä (7,0 %) – 13 kansanedustajaa
kansanedustajiksi Fatim Diarra, Pekka Haavisto, Atte Harjanne, Maria Ohisalo (Helsinki), Tiina Elo, Inka Hopsu, Saara Hyrkkö (Uusimaa), Sofia Virta (Varsinais-Suomi), Oras Tynkkynen (Pirkanmaa), Jenni Pitko (Oulun piiri), Bella Forsgrén (Keski-Suomi), Krista Mikkonen (Savo-Karjala), Hanna Holopainen (Kaakkois-Suomi).

Euroopan parlamentin vaalit

Eurovaalit 1996:
Tulos: 170 670 ääntä (7,6 %) ja 1 edustaja (Heidi Hautala)

Eurovaalit 1999:
Tulos: 166 801 ääntä (13,4 %) ja 2 edustajaa (Hautala ja Matti Wuori)

Eurovaalit 2004:
Tulos: 172 644 ääntä (10,4 %) ja 1 edustaja (Satu Hassi)

Eurovaalit 2009:
Tulos: 206 439 ääntä (12,4 %) ja 2 edustajaa (Hassi ja Hautala)

Eurovaalit 2014:
Tulos: 161 263 ääntä (9,3 %) ja 1 edustaja (Hautala)

Eurovaalit 2019:
Tulos: 292 892 ääntä (16,0 %) ja 2 edustajaa (Hautala ja Ville Niinistö), lisäksi ns. Brexit-varapaikalle Alviina Alametsä, joka siirtyi europarlamenttiin 1.2.2020

Presidentinvaalit

Presidentinvaalit 2000:
Vihreän liiton ehdokkaana oli Heidi Hautala, joka sai vaalien ensimmäisellä kierroksella 3,3 % äänistä (100 740 ääntä). Muiden ehdokkaiden ääniosuudet: Tarja Halonen (SDP) 40,0 %, Esko Aho (Kesk) 34,4 %, Riitta Uosukainen (KOK) 12,8 %, Elisabeth Rehn (RKP) 7,9 %, Ilkka Hakalehto (PER) 1,0 %, Risto Kuisma (REM) 0,6 %. Toisella kierroksella Halonen voitti Ahon 51,6 % – 48.4 %.

Presidentinvaalit 2006:

Ehdokkaana oli Heidi Hautala, joka sai vaalien ensimmäisellä kierroksella 3,5 % äänistä (105 248 ääntä). Muiden ehdokkaiden osuudet: Tarja Halonen (SDP + Vas) 46,4 %, Sauli Niinistö (KOK) 24,1 %, Matti Vanhanen (Kesk) 18,6 %, Timo Soini (Per) 3,4 %, Bjarne Kallis (KD) 2,0 %, Henrik Lax (RKP) 1,6 %, Arto Lahti (sit) 0,4 %. Vaalien www-sivut

Presidentinvaalit 2012:

Ehdokkaana oli Pekka Haavisto, joka sai vaalien toisella kierroksella 37,4 % äänistä (1 077 425 ääntä). Presidentiksi valittiin Sauli Niinistö (Kok) 62,6 %:n ääniosuudella. Ensimmäisen kierroksen tulokset: Niinistö 37,0 %, Haavisto 18,8 %, Paavo Väyrynen (Kesk) 17,5 %, Timo Soini (PS) 9,4 %, Paavo Lipponen (SDP) 6,7 %, Paavo Arhinmäki (Vas) 5,5 %, Eva Biaudet (RKP) 2,7 %, Sari Essayah (KD) 2,5 %.

Presidentinvaalit 2018:

Ehdokkaana oli Pekka Haavisto, joka sai vaalien ensimmäisellä kierroksella 12,4 % äänistä (371 254 ääntä). Presidentiksi valittiin Sauli Niinistö (Kok) 62,6 %:n ääniosuudella. Ensimmäisen ja ainoan kierroksen tulokset: Niinistö 62,6 %, Haavisto 12,4 %, Laura Huhtasaari (PS) 6,9 %, Paavo Väyrynen (its.) 6,2 %, Matti Vanhanen (Kesk) 4,1 %, Tuula Haatainen (SDP) 3,2 %, Merja Kyllönen (Vas) 3,0 %, Nils Torvalds (RKP) 1,5 %.

Presidentinvaalit 2024:

Vihreät tuki valitsijayhdistyksen (Mahdollisuuksien Suomi 2030 ry) ehdolle asettamaa Pekka Haavistoa.  Haavisto sai vaalien toisella kierroksella 48,4 % äänistä (1 476 634 ääntä). Presidentiksi valittiin Alexander Stubb (Kok) 51,6 %:n ääniosuudella. Ensimmäisen kierroksen tulokset: Stubb 27,2 %, Haavisto 25,8 %, Jussi Halla-aho (PS) 19,0 %, Olli Rehn (vy, kesk) 15,3 %, Li Andersson (vas) 4,9 %, Jutta Urpilainen (SDP) 4,3 %, Sari Essayah (KD) 1,5 %, Mika Aaltola (vy) 1,5 %, Harry Harkimo (Liike Nyt) 0,5 %.

Aluevaalit

Aluevaalit 2022:

Ehdokkaita oli 1 073 (naisia noin 59 %, miehiä noin 41 % ja muita alle 1 %). Tulos: 137 221 ääntä (7,4 %) ja 90 aluevaltuutettua (15 miestä, 75 naista).