Vihreiden visuaalinen ilme Vihreiden visuaalinen ilme

Vihreiden graafinen ohjeistus löytyy kokonaisuudessaan täältä (pdf).

Ohjeistuksessa määritellään Vihreiden ulkoasua ja visuaalista viestiä keväällä 2016 hyväksytyn Vihreiden brändistrategian pohjalta. Ohjeistuksesta löytyvät suuntaviivat brändin persoonan ulkoisiin tunnisteisiin, kuten logoon, fontteihin, väreihin ja kuvamaailmaan.

Valokuvat

Vihreillä on käytössä kuvapankki, joka sisältää mm. kansanedustajien kuvia, tapahtumakuvia ja muuta kuvamateriaalia. Kuvat ovat vapaasti käytettävissä.

Kuvat ovat positiivisia, valoisia ja lämminsävyisiä.

Värit

Raikas vihreä värisävy on keskeinen osa puolueen graafista ilmettä.

Värin tarkka määrittely riippuu siitä, käytätkö väriä nettisivuilla (RGB) vai painotuotteessa tai printissä (Pantone/CMYK). Oikeat värikoodit ovat:

• Pantone: 368 C
  • CMYK: 60, 0, 100, 0
  • RGB: 110, 184, 42 (eli #76b72a)

Vihreiden visuaalisessa ilmeessä värimaailma on raikas ja valoisa. Logon brändiväriä sekä muita päävärejä voidaan käyttää yhdessä. Tämän lisäksi lisävärejä voidaan käyttää harkinnan mukaan päävärien kanssa. Lisävärejä ei ole tarkoitus käyttää kaikkia samanaikaisesti, vaan valita niitä tapauskohtaisesti väriyhdistelmiin.

Logot

Vihreiden virallisena logona toimii vihreä väri ja Section-fonteilla kirjoitettu puolueen nimi suomeksi (Section Black) ja ruotsiksi (Section Light). Logoa ei tule kirjoittaa itse, vaan ensisijaisesti käytetään valmiita tiedostoja. Logosta on kaksi pääversiota: vihreä teksti valkealla pohjalla ja valkea teksti vihreällä pohjalla. Valkeaa tekstiä vihreällä pohjalla käytetään yhdistettynä tekstiä selvästi suurempaan brändivihreään väripintaan. Ellei taitossa ole mielekästä käyttää brändiväriä pintana, käytetään vihreää tekstiä valkealla pohjalla.

Logon käytössä tulee huomioida logon riittävä erottuminen taustasta. Logon käyttö on mahdollista vihreänä tai valkoisena. Mustavalkoisissa julkaisuissa logo voi olla musta.

Logon suoja-alue on suhteellinen: lihavoidun e-kirjaimen korkeus.

Logotiedostot

Peruslogot printti- ja painokäyttöön (liitteenä sivun lopussa)

Logot verkkokäyttöön (liitteenä sivun lopussa)

Fontit

Kaikki Vihreiden käyttämät fontit ovat ilmaisia ja vapaasti ladattavissa.

Fontit

Presentaatiopohja esityksiin

Lataa alta.

Tästä ohjeistuksesta poikkeamiseen pitää olla perusteltu syy, josta on hyvä keskustella Vihreiden viestinnän kanssa. Kaikissa ohjeistukseen liittyvissä kysymyksissä voit olla yhteydessä osoitteeseen viestinta@vihreat.fi