Visuaalinen ilme

Vihreiden graafinen ohjeistus löytyy kokonaisuudessaan täältä (pdf).

Ohjeistuksessa määritellään Vihreiden ulkoasua ja visuaalista viestiä keväällä 2016 hyväksytyn Vihreiden brändistrategian pohjalta. Ohjeistuksesta löytyvät suuntaviivat brändin persoonan ulkoisiin tunnisteisiin, kuten logoon, fontteihin, väreihin ja kuvamaailmaan.

Valokuvat

Vihreillä on käytössä kuvapankki, joka sisältää mm. kansanedustajien kuvia, tapahtumakuvia ja muuta kuvamateriaalia. Kuvat ovat vapaasti käytettävissä.

ihmisiä marssimassa

Värit

Raikas vihreä värisävy on keskeinen osa puolueen graafista ilmettä.

Värin tarkka määrittely riippuu siitä, käytätkö väriä nettisivuilla (RGB) vai painotuotteessa tai printissä (Pantone/CMYK). Brändivihreän oikeat värikoodit ovat:

• Pantone: 368 C
  • CMYK: 60, 0, 100, 0
  • RGB: 110, 184, 42
  • HEX: #76b72a

Vihreiden visuaalisessa ilmeessä värimaailma on raikas ja valoisa. Logon brändiväriä sekä muita päävärejä voidaan käyttää yhdessä. Tämän lisäksi lisävärejä voidaan käyttää harkinnan mukaan päävärien kanssa. Lisävärejä ei ole tarkoitus käyttää kaikkia samanaikaisesti, vaan valita niitä tapauskohtaisesti väriyhdistelmiin.

Vihreiden käytössä olevia värejä

RGB: 229/0/91
HEX: #e5005a

Logot

Vihreiden virallisena logona toimii vihreä väri ja Section-fonteilla kirjoitettu puolueen nimi suomeksi (Section Black) ja ruotsiksi (Section Light). Logoa ei tule kirjoittaa itse, vaan ensisijaisesti käytetään valmiita tiedostoja. Logosta on kaksi pääversiota: vihreä teksti ilman taustaväriä ja ­valkoinen teksti vihreällä väripohjalla. Jäkimmäistä eli vihreässä laatikossa olevaa ­negalogoa kannattaa käyttää esimerkiksi valokuvien päällä, koska ­vihreän taustavärin asnsiosta logo erottuu aina hyvin, oli taustakuva millainen ­tahansa. Valkoisella tai hyvin vaalealla taustalla voi käyttää ­vihreätekstistä logo­versiota.

Logon käytössä tulee huomioida logon riittävä erottuminen taustasta. Logon käyttö on mahdollista vihreänä tai valkoisena. Mustavalkoisissa julkaisuissa logo voi olla musta.

Logo-ohjeistuksia kuvana logon käytöstä kuvia

Logosta ei käytetä muita kieliversioita.

Logon suoja-alue on suhteellinen: lihavoidun e-kirjaimen korkeus.

Kuva logon rajoista

Logotiedostot

Peruslogot printti- ja painokäyttöön

Logot verkkokäyttöön

Fontit

Monet Vihreiden käyttämät fontit ovat ilmaisia ja vapaasti ladattavissa.

fontteja kuvana

Tästä ohjeistuksesta poikkeamiseen pitää olla perusteltu syy, josta on hyvä keskustella Vihreiden viestinnän kanssa. Kaikissa ohjeistukseen liittyvissä kysymyksissä voit olla yhteydessä osoitteeseen viestinta@vihreat.fi