Antero Vartia: Maailma seisoo kuilun reunalla – emme saa paeta vastuutamme ilmastopolitiikassa

27.09.2017

Ilmastolinjauksissaan hallitus on jämähtänyt tiukasti menneisyyteen. Kansanedustaja Antero Vartia korosti ilmastonmuutoksen torjumisen vaativan elinkeinoelämän uudistamista esimerkiksi yritystukiin puuttumalla. Vartia piti Vihreiden ryhmäpuheen valtioneuvoston keskipitkän aikavälin ilmastosuunnitelman, “Kohti ilmastoviisasta arkea”, lähetekeskustelussa 27.9.2017.

– Viime vuosien sääilmiöt ovat osoittaneet, että seisomme kuilun reunalla. Vuosi 2016 oli kaikkien aikojen lämpimin. Samoin 2015 sitä ennen, ja 2014 vuotta aiemmin. Olen kuullut tutkijoiden toistavan samaa ajatusta yhä useammin: ilmastonmuutos etenee rajummin kuin uskoimme, Vartia sanoo.

– Suomen luullaan olevan ilmastonmuutoksen mallioppilas. Todellisuus on valitettavasti toinen, Vartia sanoo.

Ongelmana Suomen ilmastopolitiikassa on bioenergian liian suuri rooli. Tutkijat ympäri maailmaa ovat huolestuneita, että metsistä saatavan bioenergian lisääntyvä käyttö pienentää merkittävästi metsien hiilinieluja ja on siten haitallista ilmastolle.

– Suomi ajaa metsäteollisuuden etua ilmaston kustannuksella, Vartia toteaa päivän lähetekeskusteluun liittyen.

– Hallituksen esittämät ilmastotoimet perustuvat valtaosin metsien lisääntyviin hakkuisiin ja bioenergiaan, vanhaan tuttuun teollisuuteen ja teknologiaan. Uusia energiaratkaisuja taas ei uskalleta kunnolla edistää, Vartia sanoo.

Päästötön energiajärjestelmä vaatii Vartian mukaan mm. älyverkkoja, energiansäästöä, hybridienergiaratkaisuja, lämpöpumppuja, energian varastointia, tuulta ja aurinkoa.

– Sääntely ja verotus tulisi rukata ilmaston kannalta oikeaan suuntaan. Aivan ensimmäiseksi tämä tarkoittaa leikkaamista fossiilitaloutta ylläpitävistä ympäristölle haitallisista tuista, Vartia sanoo.

– Jos panostaisimme reilusti puhtaisiin teknologioihin, Suomen vaikutus energiamarkkinoihin voisi olla samaa luokkaa kuin Nokian vaikutus kännyköiden maailmanlaajuiseen kehittymiseen, Vartia lisää.

Vartian mukaan maailman tulevaisuus on kiinni poliitikkojen tekemistä päätöksistä.

– Me emme saa paeta vastuuta. Siksi kannustan hallitusta huolehtimaan valtionvelan lisäksi ilmastovelasta, jota emme saa jättää lapsillemme, Vartia sanoo.

Lue Antero Vartian istunnossa pitämä ryhmäpuhe.

Antero Vartia