Atte Harjanteen ryhmäpuhe eduskunnassa 22.2.2022

22.02.2022

Venäjän eiliset toimet ovat räikeä kansainvälisen oikeuden ja Ukrainan alueellisen koskemattomuuden ja suvereniteetin loukkaus. Toimet vievät synkkää tilannetta entistä synkemmäksi, eikä kyse ole vain Ukrainasta vaan koko Euroopan turvallisuuden periaatteista. On kriittisen tärkeää, että kansainvälinen yhteisö Euroopan unionista Yhdistyneisiin kansakuntiin tuomitsee Venäjän toiminnan ja tukee päättäväisesti Ukrainaa ja ukrainan kansaa Venäjän aggressiota vastaan.

Presidentti Putinin ajama politiikka on surullista ja tuhoisaa Euroopalle, Venäjälle ja koko maailmalle. Euroopan yhtenäisyyden hajottaminen muun muassa disinformaation keinoin on pitkään ollut osa Kremlin pelikirjaa. Onkin enemmän kuin perusteltua, että Suomi vastaa Venäjän toimiin osana Euroopan unionia. Tämän yhtenäisen rintaman Putin mielellään hajottaisi.

Lännen on vastattava Venäjän toimiin selkeästi ja voimakkaasti. Talouspakotteita on otettava käyttöön venäläisiä yrityksiä ja Venäjän johtoa vastaan. Riippuvuudesta Kremlin valtaa tukevaan energiaan on päästävä eroon. Turvallisuuden kannalta kriittisiä venäläistaustaisia hankkeita EU:ssa on nyt arvioitava hyvin kriittisesti. Tähän liittyen olisi tärkeää kuulla, millä tavalla hallitus aikoo tarttua puolustusministeriön aloitteeseen teettää riskianalyysi Fennovoiman ydinvoimalahankkeesta.

Samalla on muistettava, että tuhoisan etupiiripolitiikan takana on Venäjän hallinto, ja siitä kärsii myös tavallinen kansa Venäjällä. Venäjän hallinnon tuomittavien toimien ei pidä kääntyä yleiseksi venäläisvastaisuudeksi.

Suomen paikka on yhteisessä rintamassa EU:n ja länsimaiden kanssa.

Vihreä eduskuntaryhmä tukee valtioneuvoston valitsemaa toimintalinjaa.