Euroopan vihreät puolueet: EU:n on tuettava jäsenmaita kriisissä

26.03.2020

Euroopan vihreät puolueet kiittävät henkensä alttiiksi laittavia terveydenhuollon ammattilaisia sekä kaikkia ammattiryhmiä, jotka pitävät yhteiskuntaa pystyssä tänä poikkeuksellisena aikana. Jotta kriisistä selvitään eteenpäin, tarvitsemme kansallisten toimien lisäksi myös vahvaa Euroopan unionin roolia.

–Euroopan unionilla on tärkeä rooli viruksen torjunnassa ja yhteiskuntien jälleenrakentamisessa. Koronapandemia on kriisiyttänyt myös talouden ja jäsenmaiden sosiaaliturvajärjestelmät. Komission ja Euroopan keskuspankin on tehtävä kaikki voitava jäsenmaiden tukemiseksi, Vihreiden varapuheenjohtaja Fatim Diarra toteaa.

Pahiten kriisistä kärsiviä jäsenmaita pitää vihreiden puolueiden yhteiskannanoton mukaisesti tukea suorilla tuilla ja matalakorkoisilla lainoilla. EU:n ja jäsenmaiden pitää yhdessä torjua työttömyyden katastrofaalinen lisääntyminen ja yritysten konkurssiaalto.

Kun välittömästä terveydellisestä kriisistä on päästy yli, on EU:lla tärkeä rooli talouden elvyttämisessä. Elvytystä on tehtävä tulevaisuuteen tähtäävillä investoinneilla, jotka mahdollistavat siirtymän sosiaalisesti ja ekologisesti kestävään talouteen.

–Entiseen ei ole enää paluuta. Kaikessa hirvittävyydessään käynnissä oleva kriisi korostaa tarvetta rakentaa yhteiskunnistamme vahvempia ja kriisinkestävämpiä. On ensiarvoisen tärkeää, että kriisinhoito tehdään reilulla tavalla, Diarra toteaa.

Lue koko kannanotto (englanniksi) täältä.