Fatim Diarran ryhmäpuheenvuoro keskustelussa hallituksen yhdenvertaisuustiedonannosta 6.9.2023

06.09.2023

Arvoisa puhemies,

Kulunut kesä oli todella raskas minun näköisilleni suomalaisille. Kulunut kesä nimittäin paljasti kaikille sen hyytävän arvopohjan, mille monen valtaapitävän ajatusmaailma todellisuudessa pohjautuu.

Sellaisen arvopohjan, jossa ihmisen arvo ei ole jakamaton. Sellaisen arvopohjan, jossa meidät halutaan jakaa meihin ja heihin. Sellaisen arvopohjan, jossa rasismi nähdään ensisijaisesti vain mainehaittana Suomelle ja raskaaksi täällä valtaapitäville.

Se, että me käymme keskustelua rasismista, ei kuitenkaan ole ikävää tai raskasta valtaapitäville. Se, että Suomessa on rasismia, on ikävää ja raskasta meille rasismia kokeville.

Arvoisa puhemies,

Hallitus antoi viime viikolla tiedonannon, jonka tavoitteena oli pääministeri Orpon mukaan antaa niin kotimaassa kuin kansainvälisesti vahva viesti siitä, että Suomessa sitoudutaan rasismin torjuntaan ja syrjinnän vastaiseen työhön.

Tiedonannon antamisesta ei ehtinyt kulua edes kahdeksaa tuntia, kun perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja julisti suorassa televisiolähetyksessä, ettei Suomessa ole rasismin suhteen ongelmaa sekä totesi moneen otteeseen, että neuvottelut tiedonannosta olivat vaikeat ja raskaat.

Näin ollen en usko hetkeäkään, että tämä tiedonanto aidosti kuvaisi koko hallituksen suhtautumista rasismin vastaiseen työhön ja tasa-arvon edistämiseen. Päin vastoin luulen, että kyseessä on epätoivoinen ja varsin läpinäkyvä yritys pitää kasassa Suomen historian oikeistolaisin hallitus, joka on jo nyt horjunut kannattimillaan ennennäkemättömällä tavalla eikä vähiten siksi, että sen jäsenillä on erilainen käsitys siitä, onko ihmisarvo jakamaton.

On toki hyvä tietää, että ainakin osa hallituksesta haluaa sitoutua rasismin ja syrjinnän torjuntaan. Samalla toivon, ettette tosissanne kuvittele, että tämä riittäisi. On selvää, ettei yksi tiedonanto riitä ratkaisemaan ongelmaa, josta tämä kaikki lähti liikkeelle: sitä, että kokoomuksen siunauksella valtaa käyttää Suomessa puolue, joka ministereitä myöten pyrkii määrittelemään rasismin itselleen suotuisalla tavalla ja jopa kiistämään sen olemassaolon. Puolue, jonka kansanedustajat ja ministerit ovat toistuvasti käyttäneet syrjivää ja rasistista kieltä loukaten niin monen suomalaisen, mukaan lukien minun, ihmisarvoa.

Arvoisa puhemies,

Rasistisia puheita puolustetaan hallituksesta käsin usein toteamalla, että sananvapaus on ihmisoikeus, ja sananvapauden piiriin lukeutuu myös rasistinen kieli. Tämä ajattelutapa on puhtaasti itsekäs eikä ota lainkaan huomioon sitä, mitä eri sanat tarkoittavat eri ihmisille.

Te, hallituspuolueiden edustajat, ette voi mitenkään ymmärtää, miltä tällainen puhe kuulostaa meistä, joiden ihmisarvoa rasistisella kielellä on pyritty sortamaan jo vuosisatojen ajan. Sen vuoksi teillä ei ole myöskään oikeutta määritellä, saako rasistista kieltä sananvapauteen nojaten käyttää.

Lisäksi unohdatte yhden tärkeän asian: rasistisen puheen salliminen ei suojaa sananvapautta. Päin vastoin se voi johtaa siihen, että ne ihmiset, joiden ihmisarvoa tällainen puhe sortaa, vaikenevat.

Perussuomalaiset ovat jo vuosien ajan rakentaneet narratiivia, jossa räikeä rasismi naamioidaan kansallismielisyyden ja isänmaallisuuden taakse. Rasismi ja äärioikeistolaisuus eivät kuitenkaan ole synonyymejä kansanmielisyydelle ja arvokonservatiivisuudelle.

Ja kun nykyinen valtiovarainministeri kutsui naisia mustiksi säkeiksi, ei se ole naisten oikeuksien puolustamista tai isänmaallisuutta. Se on räikeää rasismia, jota minun rodullistettuna suomalaisena sekä kansanedustajana, on mahdotonta hyväksyä.

Arvoisa puhemies,

Rasismi on myös tekoja. Minun, Suomessa syntyneen ja Helsingissä kasvaneen lapsen päälle on syljetty bussipysäkillä. Minua on kehotettu palaamaan sinne, mistä olen tullutkin. Aikuiset ovat huudelleet perään ollessani nuori ja minä jouduin juoksemaan heitä pakoon.

Vastuuta näiden tekojen tuomitsemisesta ei voi sälyttää kansalaisille bussipysäkeillä tai opettajille koulujen pihoilla. Päin vastoin. Teidän tulisi valtioneuvostosta käsin omalla esimerkillänne näyttää, että nämä rasistiset teot ovat tuomittavia.

Sen sijaan te, valtiovarainministeri Purra, annatte esimerkillänne hiljaisen, toisinaan myös puheillanne, kirjoituksillanne ja epäuskottavilla anteeksipyynnöillänne äänekkään, hyväksyntänne sille, että rasismia tullaan näkemään katukuvassa myös tulevaisuudessa, kenties pahempana kuin koskaan. Me Vihreät emme halua sellaista Suomea.

Meitä erilaisen etnisen taustan omaavia opetetaan lapsesta pitäen hillitsemään itsemme rasismin edessä. Meitä opetetaan olemaan haastamatta riitaa tilanteissa, joissa meidän ihmisarvomme kyseenalaistetaan ja jättämään monet asiat omaan arvoonsa, jotta emme ruokkisi ennakkoluuloja tai ajautuisi mahdollisiin vaaratilanteisiin. Tämä asetelma on kohtuuton. Suomessa lapset kärsivät rasismista päivittäin samalla, kun sitä valtaapitävien toimesta oikeutetaan ja jopa sen olemassaolo pyritään kiistämään. Tätä me Vihreissä emme voi hyväksyä.

Arvoisa puhemies,

Tämä tiedonanto oli tehtävä, koska oli pakko. Se ei kuitenkaan muuta hallituksen arvopohjaa tai sitä politiikkaa, jota Petteri Orpon hallitus haluaa edistää. Politiikkaa, jossa hallitus haluaa evätä paperittomilta oikeuden välttämättömiin terveyspalveluihin, eriyttää maahanmuuttajien sosiaaliturvaa sekä vaikeuttaa perheenyhdistämistä entisestään.

Därför kan vi inte sluta diskutera rasism, som i dag finns överallt i det Finska samhället.

Olen keskustellut useiden näköisteni ihmisten kanssa. Tunneskaala vaihtelee pelosta huoleen. Onko meillä oikeutta olla täällä? Täällä, missä on meidän elämämme ja perheemme. Missä opiskelemme ja työskentelemme. On anteeksiantamatonta, että te olette synnyttäneet Suomeen pelon ilmapiirin vain siksi, että pelkäätte itse erilaisuutta.

Mikään hallituksen ajama yksittäinen toimenpide ei ole riittävä, ennen kuin meillä on varmuus siitä, että hallitus aidosti puolustaa jokaisen meidän, myös minun näköisteni ihmisten oikeutta olla, rakastaa, työskennellä ja elää Suomessa vailla pelkoa.

Valitettavasti tähän me Vihreät emme voi tällä hetkellä luottaa. Näin ollen hallitus ei nauti vihreän eduskuntaryhmän luottamusta, ja kannatan edustaja Razmyarin tekemää epäluottamusesitystä.

Vihreä eduskuntaryhmä ei niin ikään pidä ministeri Purran vastahakoisesti ja osin pakotetun oloisesti esitettyä pahoittelua rasistisista ja ihmisarvoa loukkaavista kirjoituksistaan uskottavana. Edellä mainituin perustein esitämme, että eduskunta toteaa, ettei valtiovarainministeri Purra nauti eduskunnan luottamusta.