Festarit ja teatterinäytökset eivät synny itsestään

09.10.2020

Tapahtuma-ala tarvitsee nyt parempia tulevaisuudennäkymiä ja meidän apuamme. Päivitetty kustannustuki ja turvalliset tapahtumakonseptit voivat auttaa alaa selviämään pandemian aikana ja sen jälkeen.

Viime kesä oli jo kova paikka monille festarinjärjestäjille, mutta moni voi vielä kestää yhden vaikean vuoden yli kärvistelyn. Jos ensi kesänä on sama tilanne, ammattilaiset alkavat vaihtamaan suurella joukolla alaa. Sen vaikutukset ulottuisivat vuosien tai jopa vuosikymmenten päähän: meillä ei yksinkertaisesti olisi samanlaista kulttuuri- ja tapahtumatarjontaa, kuin ennen koronaepidemiaa.

Tämä sama koskee festareiden, keikkojen ja teattereiden lisäksi esimerkiksi ammattimessuja.

Välilliset vaikutukset ovat myös suuret. Ennen kuin vaikkapa Paula Vesala nousee lavalle laulamaan kitaraa soittamattomista tytöistä, tarvitaan ihmisiä myymään lippuja, suunnittelemaan lavan valaistusta, kantamaan kaiuttimia… Tapahtumateollisuuden liikevaihto on 2,35 miljardia euroa ja ala työllistää paitsi 20 000 työntekijää, myös 175 000 tilapäistä työntekijää. Myös aikajänne on pidempi, kuin moni ehkä hahmottaa. Suurtapahtuman harjoittelu voi alkaa jo puolta vuotta ennen itse tilaisuutta, ja ratkaisuja järjestämisestä tehdään jo ennen sitä.

Olemme keskustelleet hallituksessa kustannustuesta aloille, joiden toimintaa koronaepidemia on pahiten haitannut. Olemme aloittaneet valmistelun, jossa selvitetään yleisen, määräaikaisen kustannustuen käyttöönottoa ja kriteerejä. Sen yksityiskohdista ei ole vielä päätetty, mutta toivon todella, että siitä löytyy apua myös tapahtuma- ja kulttuurialan ahdinkoon, ja saamme sen ripeästi liikkeelle. Pidemmällekin voisi mennä. Ihmiset hankkivat kulttuurialalla elantoaan monin eri järjestelyin ja työsuhtein. Perustulo antaisi yksittäisille alan toimijoille turvaa myös tilanteessa, jossa nyt olemme.

Samoin kuin matkailun suhteen, meidän pitää löytää myös konsepteja, joilla tapahtumia voidaan järjestää turvallisesti myös epidemian aikana. Se on tärkeää myös meidän itsemme jaksamisen kannalta. Kulttuuri- ja taide-elämykset voivat antaa meille iloa ja voimaa tässä kuormittavassa ajassa.

Tapahtumateollisuus valmisteleekin paraikaa hanketta, joka kehittäisi tapahtumiin kohdistuvien ohjeistusten toimivuutta, helppotajuisuutta ja ennakoitavuutta. Sen tavoitteena on, että kaikenlaisia tapahtumia voisi järjestää niin, että osallistuminen on turvallista. Se edellyttää myös sujuvaa yhteistyötä paikallisten viranomaisten kanssa sekä tietenkin sitä, että yleisö sisäistää ohjeet ja myös noudattaa niitä.

Loppuviimeksi on kiinni ihan meidän jokaisen toiminnasta, näemmekö suosikkiartistimme keikoilla ja festareilla myös tulevaisuudessa.