Glasgow’n ilmastokokouksen jälkeen 1,5 asteen tavoite on mahdollinen mutta lisää toimia tarvitaan heti

13.11.2021

Juuri päättynyt Glasgow’n ilmastokokous onnistui tärkeimmässä tavoitteessaan eli pitämään 1,5 asteen tavoitteen ulottuvissamme. Jatkossa maiden päästövähennyslupausten riittävyyttä tullaan arvioimaan ja tarkastelemaan joka vuosi, ei joka viides vuosi kuten aiemmin. Ruuvi on paikallaan, mutta maailman mailta on löydyttävä tahtoa kiristää sitä.

Ilmastokriisi on jo täällä, ja siitä kärsivät kaikista köyhimmät maat. Ne ovat kriisistä vähiten vastuussa, ja meillä vaurailla mailla on velvollisuus auttaa muutoksiin sopeutumisessa ja vahingoista selviämisessä. Vauraat maat sitoutuivat kokouksessa tuplaamaan rahoituksensa kehittyville maille ilmastonmuutokseen sopeutumiseen. Kehittyvät maat olisivat toivoneet ilmastokriisistä johtuvien menetysten korvaamiseen myös omaa rahoitusvälinettä. Työ tästä jatkuu ensi vuoden ilmastokokousta varten.

Kansainvälisten hiilimarkkinoiden säännöistä saatiin viimeinkin sopu – mutta ei riittävän vahvaa. Paljon jää toteutuksen varaan. Hyödyntämällä sääntöjä hyvin meillä on nyt kuitenkin mahdollisuus kanavoida lisää rahaa päästövähennyksiin ja saada maita parantamaan päästövähennyslupauksiaan. Hyväksytyt säännöt auttavat välttämään pitkään pöydällä ollutta kaksoislaskentaa ja muita porsaanreikiä. Sääntöihin jäi kuitenkin merkittävä heikkous, joka tekee loven ilmastohyötyihin: alkuvaiheessa maat voivat hyödyntää rajoitetusti vanhoja päästövähennysyksiköitä.

Glasgow’n kokous osoitti, että kansainvälistä ilmastotyötä voidaan tehdä yhdessä maiden muista erimielisyyksistä huolimatta ja että työ myös etenee. 151 maata teki tai päivitti kokousta varten uuden päästövähennyslupauksen, Yhdysvallat ja Kiina löysivät toisensa yhteisessä ilmastojulistuksessa, ja maailman maat saivat yli viiden vuoden neuvottelujen jälkeen viimeisteltyä Pariisin sopimuksen säännöt, jotka takaavat päästövähennysten uskottavan seurannan.

Seuraavaksi meidän ja koko yhteiskunnan on luotava paine vuosittaisiin kiristyksiin, jotta päästövähennykset saadaan linjaan 1,5 asteen tavoitteen kanssa. Jatkuvan paineen luominen voi turhauttaa, mutta on tärkeää muistaa, että se työ on jo tuottanut tuloksia. Vielä vuonna 2013 oltiin menossa ainakin neljä astetta lämpimämpään maailmaan, mutta nyt optimistisimpien arvioiden mukaan päästövähennyslupaukset voivat johtaa noin kahteen asteeseen. Matkaa 1,5 asteeseen on kuitenkin edelleen ja tahtia tulee kiristää, myös meillä Suomessa ja EU:ssa.