Heidi Hautala: Kestävä eurooppalainen talous ei voi perustua luonnonvarojen eikä hupenevan hiilibudjetin ylikulutukseen

11.09.2021

Vihreiden europarlamentaarikko ja Euroopan parlamentin varapuheenjohtaja Heidi Hautala puhui vihreiden etänä järjestetyssä puoluekokouksessa taloudellisen ja ekologisen kestävyyden yhteydestä.

– Keskiössä ei vanhaan tapaan ole enää talous sen itsensä takia, vaan talouden ekologisen perustan turvaaminen, koska talous ja yhteiskunta ovat täysin sen varassa, sanoi Hautala kuvatessaan muutosta, mikä Euroopan komission työohjelmassa on tapahtunut.

Hautala kertoi myös muutoksesta, mitä sijoitusmarkkinoilla on tapahtunut. Sijoittajien vaatimukset päästöttömästä tai puhtaasta energiasta voivat olla usein tiukempia kuin poliittinen yksimielisyys. Sama voi jatkossa koskea myös metsäpolitiikkaa. Hautala kritisoi sitä, että myös Suomi on pyrkinyt vaikuttamaan EU:n metsästrategiaan metsien hyvinvointia heikentävästi.

– Suomi, muiden joukossa, hukkaa vähiin käyvää aikaa vaatiessaan erityiskohtelua. Nyt ei kannattaisi kuunnella niitä, jotka neuvovat Suomessa äänestämään EU:n kestävän rahoituksen taksonomia-päätöstä vastaan. Se on kutsu menneisyyteen.

Hautala kuvasi myös laajempaa vastuullisuuden varmistamista:

– Kestävä eurooppalainen talous ei voi perustua luonnonvarojen eikä hupenevan hiilibudjetin ylikulutukseen. Yhä useammat haluavat takeet siitä, että emme ole osallisia metsäkatoon, lapsityöhön, pakkotyöhön tai alkuperäiskansojen maiden anastukseen.

Tähän tarvitaan Hautalan mukaan yritysvastuulaki, joilla voidaan varmistaa vastuullinen toiminta kaikilla yhteiskunnan sektoreilla.

– Siksi yritysvastuu on nyt vahvasti EU:n työohjelmassa. Sinne sitä ovat olleet nostamassa myös suomalaiset kansalaisjärjestöt, puolueet kuten vihreät, ay-liike ja eteenpäin katsovat yritykset.

– Ottamalla johtoasema vastuullisessa yritystoiminnassa EU on luomassa uutta ”Brysselin hetkeä”.

Lue koko puhe.