Iiris Suomela: Britit kärsivät sota-aikaa muistuttavasta puutteesta

02.10.2021

Vihreiden varapuheenjohtaja ja kansanedustaja Iiris Suomela nosti esiin EU:n merkitystä vientivetoiselle Suomelle ja piti EU:n alueen yhteistä varautumisjärjestelyä hyvänä keinona torjua pankkikriisejä. Suomela puhui Vihreiden puoluevaltuuskunnassa Lahdessa 2.10.

Suomela muisteli sitä, kuinka tervetullut olo hänellä oli, kun hän liittyi vihreään liikkeeseen.

– Tahdon, että yhä useampi pääsee kokemaan tuon saman lämmön ja palon; löytämään poliittisen kotinsa, väittelemään ja vääntämään yhdessä ilmastokriisiä, köyhyyttä ja ihmisoikeusloukkauksia vastaan. Tämä on yksi tärkeimmistä tehtävistäni puheenjohtajan sijaisena, Suomela sanoo.

Suomela nosti esiin sitä, kuinka monipuolinen joukko Vihreät ovat.

– Meitä on moneen jakoon, mutta meitä yhdistää palo toimia paremman maailman puolesta. Tarkemmista tavoitteista ja keinoista voimme käydä hyvinkin tulista väittelyä, mutta pohjimmiltaan jaamme samat arvot. Vääntöä on mukavaa käydä, kun ei tarvitse aloittaa keskustelua vääntämällä perusasioista kuten vaikkapa siitä, että onko ilmastokriisi totta tai kuuluuko kaikille sama jakamaton ihmisarvo, Suomela korostaa.

Suomela käsitteli puheessaan Brexitin vaikutsta Isossa-Britanniassa, jossa Suomela on viettänyt nuoruusvuosiaan.

– Britit kärsivät siis parhaillaan sota-aikaa muistuttavasta puutteesta, joka johtuu vain ja ainoastaan vastuuttomasta politiikasta. Halu erota EU:sta on asetettu kaiken muun edelle. Elintarvikkeet, bensa, työntekijäpula ja asuntojen lämmitys ovat jääneet toiseksi EU-vastaisuudelle, Suomela toteaa.

Suomela nosti esiin tiiviimmän pankkiunionin myös Suomen etuna.

– On hienoa, että olemme aikaistamassa pankkiunionia tiivistävän EU-alueen yhteisen varautumisjärjestelyn käyttöönottoa. Näin torjutaan pankkikriisejä, vahvistetaan sijoittajavastuun toteutumista sekä puretaan valtion ja pankkien välistä kohtalonyhteyttä. Toisin sanoen pankkeja pelastetaan harvemmin veronmaksajien rahoilla, mikä puolestaan kannustaa pankkeja vastuulliseen ja kurinalaiseen toimintaan. Näin pankkiunionin tiivistäminen vie meitä kohti Suomen pitkäaikaisia tavoitteita EU:ssa, Suomela sanoo.

Suomela tulee Ohisalon vanhempainvapaan sijaisena viemään Vihreät aluevaaleihin. Aluevaaleissa on kyse Suomelan mukaan paljon muustakin kuin hallinnon rakenteista.

– Näissä vaaleissa on kysymys siitä, että apua tarvitseva lapsi pääsee lastensuojelun äärelle ja että mielenterveyden häiriöstä kärsivä pääsee terapiaan. Neuvolaan pääsystä, vammaispalveluista ja päihdeongelmien kanssa painivien auttamisesta. Siitä, missä terveyskeskus sijaitsee ja miten palvelujen pariin pääsevät myös vanhat, nuoret ja haavoittuvassa asemassa olevat. Näissä vaaleissa voidaan turvata laadukkaat palvelut, torjua eriarvoisuutta ja edistää ihmisten yhdenvertaista kohtelua, Suomela korostaa.

Lue koko puhe: https://www.vihreat.fi/ajankohtaista/iiris-suomelan-puhe-puoluevaltuuskunnassa-2-10-2021/